Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Vid dagens ankomst från Stockholms med SK401 var det buss till passkontrollen, egen ”fil” för Danska, Svenska och Norskmedborgare tog max 1 minut övriga medborgare lång kö, pursern var osäker vid avstigningen hur det var med passkontroll, hon hade fått info igår om att flyg från Stockholm och Oslo inte behöva åka buss till C piren, men rampagenten vid ankomst sa att alla skulle åka buss till C piren och så blev det.

Min period med BA går ut om en månad och sitter och tittar på lite resor med BA i höst.
Vid transit samma dag (som svensk) behöver man väl inte karantän, intyg med prover etc på LHR?

Min period med BA går ut om en månad och sitter och tittar på lite resor med BA i höst.
Vid transit samma dag (som svensk) behöver man väl inte karantän, intyg med prover etc på LHR?

Nej, det går bra. Du blir formellt sett ålagd självkarantän ifall du behöver byta terminal landside och alltså gå in i landet, men du får röra dig fritt till nästa terminal och lämna landet under karantänsperioden.

INRESA USA TRANSIT VIDARE TILL MEXICO
jag har en resa bokad i Business med SAS 2 November till MIA men som jag tolkar det får jag inte resa in till USA eller göra transit där.
Är det någon som har erfarenhet eller mer info? Kan tycka att i så fall borde det inte ens gå att boka resa om man inte får komma in?

jag har en resa bokad i Business med SAS 2 November till MIA men som jag tolkar det får jag inte resa in till USA eller göra transit där.
Är det någon som har erfarenhet eller mer info? Kan tycka att i så fall borde det inte ens gå att boka resa om man inte får komma in?

Är du inte amerikansk medborgare eller har annan spec. status för inresa till USA kommer du inte komma in eller låtas göra transfer.
När du i vanliga fall bokar en biljett till USA eller andra länder är det du som passagerare som har ansvar att kolla om det behövs visum, samma princip gäller nu. Det finns ju de som kan göra transfer i USA så att inte låta någon boka en biljett vore ologiskt.

Att flygbolagen skall hålla koll åt dig som passagerare avseende vilka inreseregler som gäller till alla världens olika länder som kan ändras när som helst i det läget som råder just nu - låter något orimligt.

Är du inte amerikansk medborgare eller har annan spec. status för inresa till USA kommer du inte komma in eller låtas göra transfer.
När du i vanliga fall bokar en biljett till USA eller andra länder är det du som passagerare som har ansvar att kolla om det behövs visum, samma princip gäller nu. Det finns ju de som kan göra transfer i USA så att inte låta någon boka en biljett vore ologiskt.

Eftersom det inte finns någon "riktig transit" i USA: mao du måste genom immigration och tullen också om din destination är Mexiko så räknas detta som en inresa skulle jag tro. Har du din resa vidare på genomgående biljett? Eller har du köpt SAS till MIA och sen vidare med annat bolag därifrån?

EDIT: Jag har ett svagt minne att just Miami skall det finnas en lösning som är annorlunda. Det visar sig att bara gälla bagage:
This does not apply if you are connecting international to international and have red "ITI" tags on your checked baggage. You will have to produce the Form 6059B and still pass through USCBP, albeit without baggage.

Källa FlyerTalk wiki

Jag tror också det är osannolikt att SAS kommer flyga till Miami den 2:e november.

Last edited:
Jag har för mig att det också kräver att flygbolaget "är med" och att det bara gäller vissa rutter. Och som synes i wikin (som ju ligger under AA forumet vilket är en hint om att det inte gäller alla bolag) så måste man ha en speciell tagg på bagaget - som SAS både ska ha och veta att de ska sätta på. Jag vore tveksam även i vanliga fall.

Dessutom - man slipper tullen,ja, men frågan är om man fortfarande går genom immigration?

I övrigt håller jag med om att det känns ytterst tveksamt att SAS flighten överhuvudtaget går.

Kan tycka att i så fall borde det inte ens gå att boka resa om man inte får komma in?
Varför det? SAS eller vilket annat flygbolag som helst har ingen möjlighet att veta exakt vilka papper, dokument och visa du har eller kan komma ifråga för innan resan blir av. Det vore helt orimligt om de skulle göra någon sådan sorts kontroll när du bokar själva biljetten.

Man kan ju boka flygbiljetter ett år i förväg, det faller på sin egen orimlighet att de då skulle kontrollera dina dokument, du kanske söker och beviljas visum ett halvår senare.

Det här har alltid legat på ditt eget ansvar, inga nyheter eller andra förändringar. Du är ansvarig för att planera ditt resande.

Toppen