Senaste nytt

Coop's samarbete med Strawberry upphör

guwonder

Medlem
Har räknat lite på det och det avslutade samarbetet är ingen större förlust.

Gjorde en (högst ovetenskaplig) jämförelse mellan Coop och Willys.
Gick in på webbsidan för resp butik och hämtade ut priser för 30 varor fördelat på 6 olika produktgrupper (typ Mejeri, Städ, Kött/Fisk/Fågel osv) och fann att Willys är ca 9% billigare än Coop.
Är medveten om att det skiljer sig kraftigt mellan butiker, men jag tänker att priset på onlineshopping-sidan är indikativt för kedjan, så för uträkningens skull så litar vi på resultatet. Vill man ha ett mer exakt resultat för sin egen situation får man springa runt i de butiker man handlar i och samla riktiga priser.

Har du en matbudget på 8000 kr/mån får du 306 000 Coop-poäng per år vilket växlas till 38 250 Strawberry-poäng (ordinarie kurs), vilket i sin tur har gett 5,1 bonusnätter i billigaste poängkategorin.
Handlar du däremot på Willys är motsvarande matbudget 7 280 kr/mån eller 87 360 kr/år. Man sparar alltså 8 640 kr/år, vilket innebär att så länge du betalar mindre än 1 694 kr per hotellnatt så har det alltid varit bättre att skippa Coop, handla på Willys och bara köpa nätterna.

Motsvarande pris/natt för växling till kampanjkurs (60 000 Cp = 10 000 Sp) är ca 1 270 kr/natt.

Dessutom får du poäng på Strawberry när du betalar för nätterna + extra p på Strawberry-kortet, så för 8 640 kr blir det ju nära två bonusnätter till om du är platinum.

För min egen del har Coop varit bättre då (Coop är min närmsta butik, och) jag lagt poängen på bonusnätter i Norge där även den billigaste poängkategorin kan kosta uppåt 2 000 NOK/natt, men skillnaden var betydligt mindre än jag trodde. Får ta mig den extra sträckan till Willys i fortsättningen och trösta mig med att det blir lite mer EuroBonus från Preem ;)
Det är bra att jag nästan bor på Willys i Sverige, även när ICA är Willys granne.
 
Toppen