Senaste nytt

COOP Medmera mer

Jag råkar ut för konstiga saker när jag använder mitt medmera-mer.

Jag brukar sätta in pengar med mitt med mera mer på nordicbet då jag spelar på odds.

Vid ett tillfälle har jag använt mitt medmera betala efter.

Trots att jag väljer med mera mer när jag gör insättningarna numera och anger min cvv-kod så debiteras mitt betala efter.

Någon som råkat ut för detta?

Märkte det nyligen och det är vid ganska många tillfällen det blir så här.

Med Mera Mer-kortet omnämns (av Coop själva på hemsidan och här) ofta som "avgiftsfria kontantuttag" i utlandet.
Jag fick syn på en post i mitt kontoutdrag efter julens Asientripp:

Visa bifogad bild 50795

Pratade med kundtjänst och undrade vad det var för något och fick beskedet att kontantuttag belastas med ränta. Står också på hemsidan när man tittar efter:

Visa bifogad bild 50794

Så det är väl en sanning med viss modifikation att det skulle vara "avgiftsfritt"?

Vad man använder för räntesats för denna ränteberäkning är okänt.
Att ränta utgår vid uttag är standard för alla kreditkort, i de fall då du inte har tillgodohavande (dvs plussaldo) på kontot.
Uttaget är avgiftsfritt, men att du lånar pengarna kostar ju om du inte har betalat in i förväg.

Jag tycker också att det står tydligt på hemsidan:
Inga uttagsavgifter eller valutapåslag
Vi tar inte ut något valutaväxlingspåslag eller några avgifter när du tar ut pengar utomlands.***
Vid uttag av kontanter som belastar krediten betalar du ränta på kontantuttaget från uttagsdagen till dess att uttaget aviserats och betalats in.

Coop MedMera Mer - MasterCard

Räntan är enligt samma hemsida 14.2 %, och ränteberäkning brukar ske med 365/365-bas för denna typ av krediter. Ränteberäkningsmodellen torde framgå av avtalets allmänna villkor.

Jag tycker inte att det är några konstigheter alls med detta.

Jag råkar ut för konstiga saker när jag använder mitt medmera-mer.

Jag brukar sätta in pengar med mitt med mera mer på nordicbet då jag spelar på odds.

Vid ett tillfälle har jag använt mitt medmera betala efter.

Trots att jag väljer med mera mer när jag gör insättningarna numera och anger min cvv-kod så debiteras mitt betala efter.

Någon som råkat ut för detta?

Märkte det nyligen och det är vid ganska många tillfällen det blir så här.
Nej, låter konstigt. Du borde bli debiterad på det kortnummer som du anger. Men varför ha både Betala efter och Mer?

Jag tog båda korten för man fick sign-up bonus och vid ett tillfälle fungerade det inte att sätta in med MMM valde då det andra.

Tycker det känns konstigt. Jag anger ju MMM-kortets uppgifter när jag sätter in.

Hej allihopa!
Först och främst vill jag tacka för ett riktigt bra forum! Jag har alldeles nyligen börjat intressera mig för att samla ihop massa EB poäng och skulle behöva lite hjälp för att optimera det. För tillfället har jag ett vanligt kreditkort från Swedbank men vill såklart byta den till ett kort som jag kan samla poäng med. Jag kan även tänka mig att betala vissa fakturor via Betalo. Helst skulle jag vilja kunna sätta in pengar på det nya kreditkortet för att sedan betala med. Är Coops kort det bästa alternativet för mig eller kanske SAS eurobonus Mastercard? Läste att Coop har sänkt poängen hos SAS men det kanske är det bästa kortet ändå? Jag är en vanlig svennebanan som inte har jobbresor eller särskilt dyra vanor. Oerhört tacksam för all hjälp.

• Gilla
Reactions: Gus
Hej allihopa!
Först och främst vill jag tacka för ett riktigt bra forum! Jag har alldeles nyligen börjat intressera mig för att samla ihop massa EB poäng och skulle behöva lite hjälp för att optimera det. För tillfället har jag ett vanligt kreditkort från Swedbank men vill såklart byta den till ett kort som jag kan samla poäng med. Jag kan även tänka mig att betala vissa fakturor via Betalo. Helst skulle jag vilja kunna sätta in pengar på det nya kreditkortet för att sedan betala med. Är Coops kort det bästa alternativet för mig eller kanske SAS eurobonus Mastercard? Läste att Coop har sänkt poängen hos SAS men det kanske är det bästa kortet ändå? Jag är en vanlig svennebanan som inte har jobbresor eller särskilt dyra vanor. Oerhört tacksam för all hjälp.
Jag skulle rekommendera dig att skaffa ett SAS Eurobonus American Express Premium-kort. Då samlar du 15 poäng för varje 100 kronor du spenderar och om du spenderar mer än 150 000 kr på ett år får du en 2-4-1 voucher. Med denna får du en resa för halva antalet poäng. Skaffar du kortet får du dessutom en bonus av poäng när du ansöker om kortet. Denna bonus blir lite större om du blir värvad till kortet!

Edit: Det går givetvis att betala in pengar på förhand till Amex för att sedan spendera med kortet.

Mod Edit: Inte ok att erbjuda värvningar i forumet om någon inte efterfrågat detta

Last edited by a moderator:
  • Gilla
Reactions: Gus
Hej allihopa!
Coop-kortet är bättre såvida du inte har guld/diamond-status hos SAS för då är SAS Mastercard gratis. Coop-kortet kostar nämligen 249kr/år medan SAS-kortet kostar 395kr/år. Jag skulle dock rekommendera att du ansöker om båda korten för att även ta del av SAS Mastercard-startbonusen som ger 7000 poäng med denna länk:
T006 | SAS Eurobonus World MasterCard

Sedan som @Samosaguas skriver så kan ett American Express Premium vara vettigt om du handlar för minst 150000kr per kalenderår på kortet då du får en 2-4-1 voucher som ger 50% rabatt på en SAS/Star Alliance-poängresa för upptill 2 personer. Men klarar du inte att handla för 150000kr så skulle jag inte rekommendera kortet då årsavgiften på 1000kr lätt äter upp fördelarna. Dessutom är det inte lika accepterat som ett Mastercard (som du ändå behöver ha).

Både Coop och American Express stöder att du sätter in pengar i förväg. Hur det fungerar på SAS Mastercard får någon annan gärna svara på.

Coop-kortet är bättre såvida du inte har guld/diamond-status hos SAS för då är SAS Mastercard gratis. Coop-kortet kostar nämligen 249kr/år medan SAS-kortet kostar 395kr/år. Jag skulle dock rekommendera att du ansöker om båda korten för att även ta del av SAS Mastercard-startbonusen som ger 7000 poäng med denna länk:
T006 | SAS Eurobonus World MasterCard

Sedan som @Samosaguas skriver så kan ett American Express Premium vara vettigt om du handlar för minst 150000kr per kalenderår på kortet då du får en 2-4-1 voucher som ger 50% rabatt på en SAS/Star Alliance-poängresa för upptill 2 personer. Men klarar du inte att handla för 150000kr så skulle jag inte rekommendera kortet då årsavgiften på 1000kr lätt äter upp fördelarna. Dessutom är det inte lika accepterat som ett Mastercard (som du ändå behöver ha).

Både Coop och American Express stöder att du sätter in pengar i förväg. Hur det fungerar på SAS Mastercard får någon annan gärna svara på.
Håller med @crown men värt att tänka på är att årsavgiften till Amex Premium går att förhandla om ;) min rekommendation är att skaffa både MC och Amex.

Toppen