Senaste nytt

COOP Medmera mer

Skulle ha ett inköp idag på 88.800kr och hade "toppat upp" mitt MM-kort för några dagar sedan med 100K och insättningen var bokförd på mitt kontoutdrag redan igår. När jag står i butiken idag och skall betala kommer "Medges ej" upp i terminalen vilket hade varit synnerligen olyckligt om jag hade stått och skulle betala en tidpunkt när inte Coops kundtjänst har öppet. Nu löste sig dagens betalning eftersom tjejen på kundtjänst kunde "höja taket" för en betalning och förklarade också att man måste kontakta dem om man skall göra en "större" betalning...

Jag frågade vad gränsen för en större betalning är men det var inget som hon fick/ville tala om vilket känns lite frustrerande om man nu exempelvis skulle vara utomlands och har en större hotellnota etc... Hur vet jag när jag skall ringa och avisera ett större inköp som jag inte vet beloppet på?

• Gilla
Reactions: Gus
Skulle ha ett inköp idag på 88.800kr och hade "toppat upp" mitt MM-kort för några dagar sedan med 100K och insättningen var bokförd på mitt kontoutdrag redan igår. När jag står i butiken idag och skall betala kommer "Medges ej" upp i terminalen vilket hade varit synnerligen olyckligt om jag hade stått och skulle betala en tidpunkt när inte Coops kundtjänst har öppet. Nu löste sig dagens betalning eftersom tjejen på kundtjänst kunde "höja taket" för en betalning och förklarade också att man måste kontakta dem om man skall göra en "större" betalning...

Jag frågade vad gränsen för en större betalning är men det var inget som hon fick/ville tala om vilket känns lite frustrerande om man nu exempelvis skulle vara utomlands och har en större hotellnota etc... Hur vet jag när jag skall ringa och avisera ett större inköp som jag inte vet beloppet på?

Jag hade blivit skogstokig om jag fått medges ej trots en insättning. Har man ett plus-saldo på kontot ska det inte behövas att man ringer till kundtjänst först tycker jag.

Den normala beloppsgränsen är runt 60 K SEK under en vecka. Oavsett hur mycket pengar som finns på kontot. Eller kanske är det under tio dagar. Detta används dock bara ibland. Jag använder Betalo för 300 K per månad och måste ringa till Coop en eller två gånger per månad. Vid ett tillfälle sa kundservice åt mig att jag denna månad kunde spendera 450 K utan att ringa. När jag nästa månad fick nej efter 70 000, naturligtvis med pengar redan insatta, frågade jag varför andra villkor plötsligt gällde. . Ingen kunde ge någon svar. Som att höra Svetsar-Steffe försöka förklara något.

Jag hatar Coop med passion men tycker faktiskt att kundservice är riktigt bra och alltid är trevliga och hjälpsamma. Kanske de ser hur mycket pengar som jag spenderar?:) Kassa öppettider men mer kan inte begäras med detta kort IMHO.

Räkna därför alltid med att ringa Coop i förväg om mer än 60 K ska spenderas under en vecka/10 dagar. Hur mycket pengar som finns på kontot är inte relevant.

Enskilda köp på mer än 50k måste anmälas på förhand.

I övrigt kan man köra betalningar för större belopp.

Jag hade blivit skogstokig om jag fått medges ej trots en insättning. Har man ett plus-saldo på kontot ska det inte behövas att man ringer till kundtjänst först tycker jag.

Jag tror att problemet, som vanligt, är att det finns för många idioter där ute som har ett bankkonto som de använder till lön, sparkonto och har ett kort kopplat till. Då förstår man snabbt att alternativet skulle vara att ganska stora summor försvann, som bankerna är skyldiga att ersätta. Det vill de nog inte göra.

Man har fått ett kort beviljat med en viss kredit och har även fått välja en pinkod själv och naturligtvis har jag som vuxen kreditvärdig kund till Coop ett ansvar för mitt kort. Hade det stått "Medges Ej" vid exempelvis en manuell transaktion (utan chip/pinkod) som skulle skrivas under hade jag köpt alla dagar i veckan att dom kontrollringer etc. Men att jag med chippet i terminalen och min egenvalda pinkod blir nekad övergår mitt förstånd oavsett belopp så länge det finns täckning. Likaså hade jag inte tyckt att det var ok om jag e-handlar och legitimerar mig med bank-id om dom skulle neka mig p.g.a. beloppet.

Varför kan jag inte som inloggad på Coop få lov att sätta min egen limit (inom kreditgränsen, alt. plus-saldo) på kortet, jag har väl för tusan ett eget ansvar också... I det läget skulle man ju själv kunna "toppa taket" vid tillfälliga stora inköp. Jag har ett Visakort i Bangkok Bank och via deras internetbank kan jag sätta mina egna tak vad det gäller ATM och butiksköp, funkar supersmidigt.

Dina förslag är bra men jag tror inte det kommer att hända. Jag ser kortet från Coop som ett mycket enkelt kort utan bells and whistles. Det du beskriver kräver helt andra resurser. Jag kan inte ens gå in på Coop och se mina fakturor så det du beskriver är nog över deras kapacitet. Ett litet i-landsproblem med kortet är att gränsen för spend hela tiden varierar.

För ett par veckor sedan betalade jag tre räkningar på mellan 60-70 K online inom två veckor och inget köp flaggades eller stoppades. Sedan skulle jag köpa olja till skotern för 600 SEK, inte 600 K, och då blev det "medges ej". Ringde upp supporten och de förklarade att jag gått över gränsen på 60 k, eller de kanske är 50 k, under tio dagar. Jag frågade lite snällt varför mina betalningar på 200 K under ett par veckor inte hade stoppats men fick inget svar.

Några månader innan kunde jag betala 450 k under en månad utan att ringa kundtjänst. Det är alltså inte beloppet som är viktigt. Det är hur mycket man spenderar under tio dagar. 5 betalningar på 15 k går inte igenom. Samma som att 15 betalningar på 5 K inte går igenom. Eller de ska inte gå igenom men i mitt fall går de igenom för det mesta.

Att använda Betalo via kortet är så bra att jag är villigt med lite strul att ringa supporten någon gång i månaden. Kundtjänst har alltid varit trevliga och hjälpsamma.

Toppen