Jag spenderade ganska mycket tid att läsa igenom denna tråd och missade ändå lite matnyttigt inför när jag skulle beställa mitt MedMera Mer kort. Nedan har jag gjort en sammanställning (ni får gärna korrekturläsa och se vad jag lyckats få fel eller missat) baserat på innehåll i denna tråd och egna erfarenheter efter en veckas kortinnehav.,.. Vet inte om någon kan lägga in valda delar som "sticky" på första sidan för att underlätta för övriga som likt mig inte insett fördelarna med detta kort?
Snabbfakta Coop MedMera Mer
För att ansöka om Coop MedMera Mer (MasterCard) måste man först vara medlem i Coop. Detta kan man bli via hemsidan eller i valfri butik genom att betala en "medlemsinsats". Är detta inte på plats kommer ansökan att avslås om kreditkortet.
Inte helt ovanligt att ansökan om själva kreditkortet tar 2 veckor eller mer att behandla, speciellt om man tar 50 kkr eller mer i kredit.
När kortet kommer per post måste man vänta någon/några dagar på en PIN, efter det måste man göra en betalning i terminal med PIN eller ett kontantuttag för att kortet skall aktiveras.
Internetbetalningar och användande i utland styr man via "mina sidor" på nätet. Kortet har inte stöd för "3D-secure" och liknande varpå vissa handlare inte accepterar kortet för onlinebetalning.
Byte av PIN kan ske i en Coop butik.
Du kan betala in mer pengar än din skuld och ha det som ett tillgodohavande om du exempelvis behöver betala mer än din limit på ett eller flera köp.
Ovanstående är bra om du behöver ta ut kontanter i utlandet då du annars betalar ränta från uttagsdatum till betalningsdatum. Kortet skall dock ha stöd så räntebärande transaktioner avräknas först mot inbetalningar som görs varpå det teoretiskt räcker att betala in samma datum som uttaget är även om man nyttjat sin kredit med "vanliga köp"
PG nummer för inbetalning hittar man på "mina sidor" där finns även OCR nummer för betalningsreferens. OCR är alltid samma så man kan betala när man vill och behöver inte vänta på någon faktura för att fylla på
Det finns begränsningar i storlek på köp som man behöver kontakta kundtjänst (varje månad) om man vill ändra. För närvarande är det max 75 kkr per 24 h som gäller. Sedan finns även en maximal begränsning per 8 dagar samt per 30 dagar som inte är officiella hur stora de är.
OBS! Tänk på att kundtjänst bara har öppet vardagar, dagtid!
Du kan inte tjäna mer än 100 000 poäng per månad för betalningar via betalo.se det går dock att använda tjänsten för mer än 100 000 kronor utan poängintjäning. (Verkar dock vara lite spridda skurar att vissa lyckas få mer än 100 000 poäng ändå). Hos betalo.se kan man inte betala till kreditinstitut, banker etc. På vanliga transaktioner finns inte något tak annat än kreditlimit.
Likt flygprogram tjänar man grundpoäng på inköp hos Coop. Efter 6 månader (flytande datum baserat på när man aktiverar kortet) dubbleras grundpoängen om man spenderat 21000 kronor eller mer. Det är bara grundpoängen som dubbleras. Du behöver heller inte spara poängen inför en dubblering utan kan spendera dem löpande och ändå få dubbleringen.
Konvertering av poäng till EB poäng går snabbt, ofta på mindre än 5 minuter. Detta gör man hos poängshopen på Coops hemsida. Ordinarie växelkurs till SAS EB är för närvarande 0,15 EB poäng för 1 Coop poäng under förutsättning att du växlar minst 20000 Coop poäng. I somras var en kampanj som gav samma växelkurs som vid introduktionen (0,2 EB poäng för 1 Coop poäng) så det är inte omöjligt att detta kommer igen.