Senaste nytt

COOP Medmera mer

Min gissning är att det är direkt riktat mot ett mönster som synts i något bedrägeri. Säkert någon som använt den metoden för att komma runt *andra* automatiserade spärrar.
För små köp behövs inte alltid pin-kod eller underskrift. Jag vet att det finns godis- och läskautomater där man bara drar kortet (utan att knappa in pin-koden) och i vissa butiker har jag kunnat handla för små belopp utan att behöva knappa in pin-koden eller skriva under. Detta utgör ju en risk om man tappar sitt kort och det är kanske detta som deras systemet vill upptäcka?
Jag gick in på mitt Coop-konto nu och räknade. Kunde bara backa till 10 mars, men därifrån fram t o m 29 mars (varefter problemen började) hade jag totalt 34 köp (varav en Betalo och övriga med kod). Kan tänka mig att det är ganska normalt för mitt köpmönster, dvs ungefär två köp per dag. Visst händer det att jag köper något i automat som inte kräver kod men det är inte ofta. Tycker inte att det sammantaget verkar vara särskilt mycket...?

En annan märklighet som jag inte ens reflekterade över i förra veckan var att trots att jag inte fick ut några € så kunde jag betala med kortet på restauranger.

Jag gick in på mitt Coop-konto nu och räknade. Kunde bara backa till 10 mars, men därifrån fram t o m 29 mars (varefter problemen började) hade jag totalt 34 köp (varav en Betalo och övriga med kod). Kan tänka mig att det är ganska normalt för mitt köpmönster, dvs ungefär två köp per dag. Visst händer det att jag köper något i automat som inte kräver kod men det är inte ofta. Tycker inte att det sammantaget verkar vara särskilt mycket...?

En annan märklighet som jag inte ens reflekterade över i förra veckan var att trots att jag inte fick ut några € så kunde jag betala med kortet på restauranger.
Jag har gett upp med att försöka förstå mig på deras gränser. I början försökte jag ha stenkoll på det och så fort mitt kort blev spärrat ringde jag kundtjänst och bad om en utförlig förklaring och alltid fick jag något goddag yxskaft-svar som inte alls stämde överens med verkligen. Jag är glad de gånger det fungerar och jag är glad över alla Eurobonuspoäng jag har fått genom Coop/Betalo. Så räkna inte med att det ska fungerar utan bli svarare positivt överraskad när det fungerar som det skall.

• Gilla
Reactions: drW
Jag har gett upp med att försöka förstå mig på deras gränser. I början försökte jag ha stenkoll på det och så fort mitt kort blev spärrat ringde jag kundtjänst och bad om en utförlig förklaring och alltid fick jag något goddag yxskaft-svar som inte alls stämde överens med verkligen. Jag är glad de gånger det fungerar och jag är glad över alla Eurobonuspoäng jag har fått genom Coop/Betalo. Så räkna inte med att det ska fungerar utan bli svarare positivt överraskad när det fungerar som det skall.
Exakt så jag känner också.

Förutom att det strulat i vissa parkeringsautomater så har jag inga problem. Sista 30 dagarna har jag 80 köp på kortet, och har väl legat konstant så sen jag skaffade det. Som mest har jag haft en spend på runt 80 000:- på en månad.
Så konstigt att ni andra har såna problem. Jag har för övrigt använt det både i sverige, utomlands och självklart på nätet.

Lite skumt system ja, men jag har ringt in och sagt att det kan bli vissa toppar när dom spärrat. Har hänt några ggr, sedan dess inga problem. Nyss hemkommen från NZ och Australien. Det behövdes inte kod i många fall. På hemresan så var Qantasflyget till SIN försenat så vi missade naturligtvis resterande hem. De bokade om oss via NRT till LHR och hem. I Tokyo så fick man skriva en signatur på en digital "pad"

Är i Kina och har haft en massa problem med mitt kort, idag när jag skulle ta ut pengar nekades jag ett uttag på 2 000, pga att jag hade överstigit hur mycket jag får ta ut. Jag hade dock inte tagit ut några pengar är på över 8 dagar! Två uttag på 1 000 st gick dock! Tjejens ICA fungerar dock perfekt, ganska ofta får vi använda hennes när mitt Coop inte fungera.

Last edited:
Var i Förenade Arabemiraten nyligen, inga problem att dra kortet för en hel del stora kostnader som hotell. Orelaterat till vilket land jag handlade i slog jag dock strax innan i något tak som uppgavs vara 80000 kr spenderade på nåt tidsintervall jag ej minns (ett par veckor? krediten är på 100k så måste varit kortare än en månad iaf). Så jag ringde dem och de hävde spärren. Nemas problemas, var lika smidigt som att prata med Amex för att häva utlandsspärrar.

Toppen