Meazza
Medlem
Min gissning är att det är direkt riktat mot ett mönster som synts i något bedrägeri. Säkert någon som använt den metoden för att komma runt *andra* automatiserade spärrar.
Jag gick in på mitt Coop-konto nu och räknade. Kunde bara backa till 10 mars, men därifrån fram t o m 29 mars (varefter problemen började) hade jag totalt 34 köp (varav en Betalo och övriga med kod). Kan tänka mig att det är ganska normalt för mitt köpmönster, dvs ungefär två köp per dag. Visst händer det att jag köper något i automat som inte kräver kod men det är inte ofta. Tycker inte att det sammantaget verkar vara särskilt mycket...?För små köp behövs inte alltid pin-kod eller underskrift. Jag vet att det finns godis- och läskautomater där man bara drar kortet (utan att knappa in pin-koden) och i vissa butiker har jag kunnat handla för små belopp utan att behöva knappa in pin-koden eller skriva under. Detta utgör ju en risk om man tappar sitt kort och det är kanske detta som deras systemet vill upptäcka?
En annan märklighet som jag inte ens reflekterade över i förra veckan var att trots att jag inte fick ut några € så kunde jag betala med kortet på restauranger.