Senaste nytt

COOP Medmera mer

Avsaknaden av securecode är något av det bästa med Coop-kortet. Jag vägrar lägga tid och engergi på att hjälpa kortutställaren att minska fraud, det är inte mitt jobb.

Men det blir ditt jobb när du loggar in på kontot och ser att 92 158 kr fattas...

För övrigt så har jag problem att köpa div biljetter (buss, tåg etc.) i automater utomlands med mitt kort. Trots att automaterna har knappsats för pin-kod.

I Tyskland finns det många biljettautomater, t.ex. hos Deutsche Bahn, som bara tar tyska Maestro-kort (EC-karte) med pinkod, men inga kreditkort alls. Värt att försäkra sig om att automaten verkligen ska ta kreditkort innan man försöker.

Avsaknaden av securecode är något av det bästa med Coop-kortet. Jag vägrar lägga tid och engergi på att hjälpa kortutställaren att minska fraud, det är inte mitt jobb.
Problemet för dig är att fler och fler handlare kräver 3D-Secure och då kan du inte använda kortet alls. hotels.com är bara ett exempel och vi lär se fler...

Än så länge kommer man undan med amex.

Det är ju för övrigt bara dåligt förhandlat av handlaren. Alla autentiseringar är conversion killers så ännu svårare att förstå varför någon går med på att implementera det.

Än så länge kommer man undan med amex.

Det är ju för övrigt bara dåligt förhandlat av handlaren. Alla autentiseringar är conversion killers så ännu svårare att förstå varför någon går med på att implementera det.
Jag är inget fan av 3D-Secure, men faktum är att handlarens inlösenavtal med sin bank och/eller PSP påverkas av om handlaren accepterar alla kort, 3D-Secure med liability shift eller strikt 3D-Secure. Fler skimmade kort innebär hårdare krav från inlösaren att handlaren ska införa strikt 3D-Secure för att få behålla nuvarande inlösenkostnad...
Så, det är nog bara att stilla titta på medan Coop antingen inför SecureCode eller att våra kort slutar fungera på fler ställen.

När det gäller Amex så är deras 3D-Secure (Safekey) under införande så det är bara en tidsfråga innan våra kort drabbas där också.

Kan förstå och har varit med om att 3D-Secure ställt till det men börjar bli allt mer frustrerad över att COOP-kortet saknar den funktionen. Har också haft problem på hotels.com, ett par andra e-handlare och framförallt Turkish Airlines där jag istället var tvungen att boka via resebyrå...

Ogillar att COOP marknadsför kortet att det fungerar överallt när de är helt medvetna om att så inte är fallet.

Men det blir ditt jobb när du loggar in på kontot och ser att 92 158 kr fattas...
Hänt mig en gång. Ett samtal till Amex och ett till polisen så är saken ur världen. Sett till arbetsinsats over tid tar jag faktiskt hellre lite stök om något hander. Så länge man inte sitter med ett debitcard känns det fine.

Toppen