Senaste nytt

"Connecting Norway" - en norgehistoria med långt kvar till poängen...

Svante

Medlem
Kommer ha (teoretiskt) 65 min mellanlandning på OSL med ankomst fr CPH och skall vidare till HAU.

Bästa loungen för lite lunch? Är det guld i transithallen innan jag går igenom ngn tull? Reser endast med handbagge...
 

olo

Medlem
Kommer ha (teoretiskt) 65 min mellanlandning på OSL med ankomst fr CPH och skall vidare till HAU.

Bästa loungen för lite lunch? Är det guld i transithallen innan jag går igenom ngn tull? Reser endast med handbagge...
Ja, utlandsloungen är mycket bättre än den på inlands.
 

HON-II

Medlem
Har jag fattat rätt att man numera går ner i utlandsdelen och sedan går igenom de nya dörrarna när man ska till inland? Och där är ingen säkerhetskontroll?

Ja, det hela fungerar rätt så bra. Gjorde en inrikestransfer nyligen. Vid avstigning gäller det inte att ta rulltrappan upp till exit utan att gå (oftast till vänster) förbi rulltrappan ut i terminalen: Om Du har tid är det mycket bättre att vänta på Ditt inrikesflygi SAS loungen på utrikessidan. Om Du går igenom de nya dörrarna till inrikes (dvs genom tullkontrollen) kan Du inte återvända. Sedan följer många och trånga korridorer. Det hela ger ett provisoriskt intryck fram till dess att den nya terminaldelen är klar.
 

Svante

Medlem
Ah, men kom på jag är inte EBD, bara EBG, får jag då ändå slinka in i guldloungen vid ankomst fr CPH och forts till HAU?
Tid har jag väl inte sådär värst mycket, men iaf en 30 min tycker jag, maten är väl bättre där än i inrikesloungen?
 

Stefan62

Medlem
Uppdatering SK495, 18 januari 2016.

Byte av gate från 3A till F33.
Avgången blev försenad med ca 25 miunter.

Redan i loungen på Arlanda fick jag ett sms som på norska, svenska och engelska meddelade att jag skulle följa "Connecting Norway"-skyltarna på Gardermoen samt att bagaget skulle skickas vidare automatiskt till slutdestinationen. I stort sett samma meddelande annonserades ombord.

Väl framme vid "skärmarna" så blev det till att vänta ca 25 frustrerande minuter innan min flight markerades som "Ready" - då hade redan min nästa flight fått "Gate closing". (För tydlighets skull - har Du checkat in bagage kommer Du inte att släppas igenom grindarna/dörrarna förrän Din flight är markerad som "Ready".)

Med 10 minuter kvar till avgångstid var det bara att ta sig så fort som möjligt till gate 24 - det fungerade och jag kom ombord.

Väl framme på destinationen så dök även bagaget upp på bandet :)!

Sammanfattningsvis kan man säga att det hela verkar lite provisoriskt och inte helt genomtänkt - särskilt när man måste ha 3-6 lila-klädda guider vid "skärmarna" som förkalrar och svarar på frågor. Tar man bort guiderna efter någon tid så kommer det att bli kaos
 
Toppen