Senaste nytt

"Connecting Norway" - en norgehistoria med långt kvar till poängen...

trskial

Medlem
Norska tullen vid flygplatserna är riktiga neandertalare vill jag påstå.

Flög senast i Januari ARN-TOS direkt och vid tullkontrollen i TOS, 4-5 tjänstemän med stenansikte och två hundar. Plockar varannan resenär och går igenom väskorna.

Förra året flög jag ARN-TOS sex gånger, blev stoppd varje gång för kontroll av innehåll i bagage. Det är skrämmande egentligen.

Då ska ni se när chartermaskinerna landar på OSL, herregud min skapare, då står det en 10-15 tullstjänstemän med stenansikte och tar in folk. Samma när Emirates kommer från DXB & Thai från BKK.

Jag har rest mycket under mina 30 år men aldrig har jag upplevt en sån bevakning vid gränskontrollen på en flygplats som i Norge och OSL/TOS.
 

011430121

Medlem
Rätta mig om jag har fel, Schengen är väl passfrihet, resa till Norge så är det andra tullregler som gäller än mellan EU länder därför mer koll vid ankomst till Norge, det där med säkerhetskontrollerna har jag aldrig förstått mig på, ibland kontroll och ibland inte, det man vet är att på LHR är det alltid kontroll vad man än kommer i från eller vart man skall.

Hur är det på ARN, om man kommer till F piren och skall vidare från gaterna 1-20 är det inte en säkerhetskontroll, tycker mig se folk stå i en kontroll ut mot plattan, kan vara de som kommer utanför Schengen. Finns någon här på BC som kan detta bättre än mig!
 
  • Gilla
Reactions: olo

mha321

Medlem
Schengen handlar om pass frihet och inte tull frihet, korrekt. Det vet man av jobbig erfarenhet när man jobbar i svensk/norsk firma.

Ute på den piren finns om inte annat en pass kontroll. Inte den du tänker på? Och så får där ju USA flighter så man kan åka å hade security check, men det brukar y inte vara mer än ett avskärmat bord.
 

011430121

Medlem
Ute på den piren finns om inte annat en pass kontroll. Inte den du tänker på? Och så får där ju USA flighter så man kan åka å hade security check, men det brukar y inte vara mer än ett avskärmat bord.
Nej, detta är efter tullen när man har anlänt, kommer att kolla detta noggrannare nästa gång jag passerar.
När man skall ut till bagagebanden så passerar man några automatiska dörrar till vänster, men går man rakt fram så kan jag nästa ta gift ( där blev många förhoppnings fulla) på att det en säkerhetskontroll.
 

mha321

Medlem
Nej, detta är efter tullen när man har anlänt, kommer att kolla detta noggrannare nästa gång jag passerar.
När man skall ut till bagagebanden så passerar man några automatiska dörrar till vänster, men går man rakt fram så kan jag nästa ta gift ( där blev många förhoppnings fulla) på att det en säkerhetskontroll.

Ah, vid ankomst.. Hmm. Kan inte påstå att jag har något minne av någon sådan, men har ju inte direkt haft anledning att leta.
 

nota bene

Medlem
Nu var det ett tag sedan jag hade transfer på OSL (några gånger i höstas både till inrikes och utrikes, alltid ankommande från Schengen), men sedan de införde Connecting Norway har jag sluppit säkerhetskontroller som man alltid fick förut vid transfer på OSL.

Verkar helt konstigt att de har säkerhetskontroll på Schengen-Schengen transfers nu igen plötsligt! Usch vilket otyg - speciellt om man inte vet hur det är i förväg.
 
Toppen