Senaste nytt

"Connecting Norway" - en norgehistoria med långt kvar till poängen...

AABack2ARN

Medlem
Bara för att förtydliga: Jag antar att detta enbart gäller när man kommer från destinationer som kräver en extra säkerhetskontroll, exempelvis Bangkok.

Internationella ankomster från exempelvis Sverige eller Tyskland med vidare anslutning utrikes kräver väl inte att man går ut för att passera säkerhetskontroll, eller?
 

Johan67

Medlem
Bara för att förtydliga: Jag antar att detta enbart gäller när man kommer från destinationer som kräver en extra säkerhetskontroll, exempelvis Bangkok.

Internationella ankomster från exempelvis Sverige eller Tyskland med vidare anslutning utrikes kräver väl inte att man går ut för att passera säkerhetskontroll, eller?

Nej, inte enligt "vakten" samt att den gamla "international transfer"-gången var helt igenbommad. Obs att det kan vara fel, men det kanske finns någon som kommit annan väg till OSL.

Observera dock att bagaget gick vidare som vanligt.
 

AABack2ARN

Medlem
Flyger ganska sällan via Oslo. Men när jag senast kom från Stockholm (november?) släpptes jag ut mitt i terminalen har jag för mig. Tidigare har man ju blivit uppskickad på balkongen för att passera transferkontrollen och sedan gå ner till gateområdet. Men det har jag inget minne av från den resan...
 

Johan67

Medlem
Flyger ganska sällan via Oslo. Men när jag senast kom från Stockholm (november?) släpptes jag ut mitt i terminalen har jag för mig. Tidigare har man ju blivit uppskickad på balkongen för att passera transferkontrollen och sedan gå ner till gateområdet. Men det har jag inget minne av från den resan...

Det har varit många varianter sedan man införde "Connecting Norway" på prov och det största trasslet har varit när man ankommit från Stockholm och sedan ska vidare inrikes i Norge. Men det har även varit andra tillfälliga förändringar hit och dit.

Nu utlovas att det ska fungera senast under maj månad åt alla håll!
 

SASmackan

Medlem
Hej, ankom till Oslo från Arlanda för transfer vidare till Danmark igår och var tvungen att gå igenom en säkerhetskontroll. Eftersom jag hade vätska med mig från Arlanda så var jag tvungen att slänga den.

Jag undrade varför det var en säkerhetskontroll och vakterna började tala om att Oslo är en A-flygplats och Arlanda en B-flygplats. Därför krävdes extra security. Jag vet inte ens vad det betyder, men stämmer verkligen det. Suck!

Jag fortsatte diskussionen med SAS-personal på terminalen. Där hävdade det att det var för att jag skulle vidare internationellt och då går man alltid in i en ny säkerhetskontroll. Jag sa att i Köpenhamn är det ingen säkerhetskontroll vid transfer utrikes - men fick till svar att "De må de vare". Suck!

Och fick såklart den typiskt norska kommentaren att "Arlanda är icke mye bedre med passhantering och alle dine nye landsmän med to-tre passer. Fy fader!"
Suck!

Vet någon vad som gäller egentligen? Beror allt på ombyggnationen? Jag vill inte bli av med vätska nästa gång (om det blir någon) jag kör transfer via Oslo.
 

Senator

Moderator
Schengen till Schengen kontroll på Gardermoen är väldigt märkligt. Fick själv detta från Reykjavik till Arlanda. Kan delvis förstå det gällande icke-Schengen till Schengen, men som det är just nu är väldigt märkligt.

Jag tror inte det är permanent, men kan vara en kombination av ombyggnaden samt norska säkerhetspolisen bedömning av terrorhot mot Norge.
 

dino_81

Medlem
Hej, ankom till Oslo från Arlanda för transfer vidare till Danmark igår och var tvungen att gå igenom en säkerhetskontroll. Eftersom jag hade vätska med mig från Arlanda så var jag tvungen att slänga den.

Bara så att jag inte missförstår - var det tax-free varor och slängdes vätskan även fast den var förpackad i försluten påse?
 
Toppen