Senaste nytt

CityJet stänger basen på Arlanda

011430121

Medlem
CityJet kommer under hösten att stänga ner basen på ARN under hösten där 4 CRJ-900 är stationerade, detta gör att 70 personer kommer att förlora sin anställning hälften piloter och hälften kabinpersonal.
CityJet flyger 15 CRJ maskiner på uppdrag åt SAS som är den endaste kunden, nu skall flottan ner till 11 maskiner enligt ägaren till CityJet Lars Thuesen till CHECK-IN.dk

För mig uppstår många frågor, vilka linjer kommer att vara kvar från ARN, vilka avgångar kommer att ersättas med A320 eller ATR, när får ARN sina första Embraer E195-E2, innebär detta att om vi vill fortsätta att flyga SAS tvingas att byta i CPH för att komma till de destinationer som idag betjänas med CRJ från ARN?

E2 påstås börja komma slutet av 2027, så jag ser inte fram emot om SAS nu ska stå för "Scandinavian ATR services".
CRJ är mil bättre än ATR. Har svårt att se att de ska trycka in E2 på korta rutter. Och sas har inte skämts för att flyga ATR även i europa-trafik.

E2 påstås börja komma slutet av 2027, så jag ser inte fram emot om SAS nu ska stå för "Scandinavian ATR services".
CRJ är mil bättre än ATR. Har svårt att se att de ska trycka in E2 på korta rutter. Och sas har inte skämts för att flyga ATR även i europa-trafik.
Alternativt att de tar bort en del ATR på Europatrafik - och sätter in dem på mer svensk inrikes och intrascand med bas på Arlanda... Ugh.

Har en liten fundering, är det så att SAS har tagit bort trafik på ARN med CRJ eller är det så att CityJet inte kan erbjuda en bas på ARN med CRJ
Kollade att boka ARN-UME en resa lördag-söndag i november en av dagarna flögs det med A320, ATR, samt CRJ från CityJet
På ARN-TLL tycker jag att man kan se att fler ATR avgångar i vinter

Har en liten fundering, är det så att SAS har tagit bort trafik på ARN med CRJ eller är det så att CityJet inte kan erbjuda en bas på ARN med CRJ
Kollade att boka ARN-UME en resa lördag-söndag i november en av dagarna flögs det med A320, ATR, samt CRJ från CityJet
På ARN-TLL tycker jag att man kan se att fler ATR avgångar i vinter
Jag har inget att bevisa det med men har inte BRA tagit mycket av den trafik som Cityjet bedrev förr? Det och det är påfallande ofta SAS Connect när det är Airbus 320-serien.

Toppen