Senaste nytt

Cimber Sterling i konkurs

Nu meddelar SAS att man kommer acceptera biljetter utställda av Cimber (biljettnummer som börjar på 647) som avser resa på SAS egna flygningar. Detta gäller alla biljetter som ställts ut fram till 3 maj men gäller endast för de flygningar och datum som angetts på biljetten.

Cimber biljetterna går dock inte att boka om, kan inte skrivas om till SAS biljetter och om biljetterna avser resa med Cimbers egna flygningar går de inte att boka om till SAS flygningar.

Nja... Inte kommer det ännu ett regionalflyg in på VST efter Flyglinjen ? Hoppas kan man ju dock alltid:)

Saken är den att medan SAS flög på JKG–CPH så fungerade den inte alls medan man bara hade en flygning om dagen (problem med besättningen ställde också till det givetvis) men så fort man satte in en Dash 8 med fler platser och utökade flygningarna till 2 om dagen så var det ordentligt med passagerare som dessutom snabbt ökade. Man hade planer på en tredje avgång fast då kom Dash 8-haverierna och linjen lades i malpåse. Att flyga med CRJ-900 var aldrig aktuellt.

Anledningen till att man inte kunde sätta in CRJ-200 på ytterligare en avgång till VST berodde på att maskinerna var helt fullbokade med andra flygningar. Avgång med Dash 8 hade i detta fall inte hjälpt till att lösa besättningsproblematiken, varför det aldrig var aktuellt. Men planen på andra daglig från VST fanns där.

Sedan så uttryckte jag nog det om VST–NRK–CPH i lite skämtsam ton (kanske inte framkom dock), jag tänkte mer snarare att det skulle betyda mycket för regionerna i fråga att få en flyglinje till CPH än att det skulle bli verklighet. Jag är förövrigt helt övertygad om att en linje VST–NRK–CPH hade fungerat!

Saken är den att medan SAS flög på JKG–CPH så fungerade den inte alls medan man bara hade en flygning om dagen (problem med besättningen ställde också till det givetvis) men så fort man satte in en Dash 8 med fler platser och utökade flygningarna till 2 om dagen så var det ordentligt med passagerare som dessutom snabbt ökade. Man hade planer på en tredje avgång fast då kom Dash 8-haverierna och linjen lades i malpåse. Att flyga med CRJ-900 var aldrig aktuellt.

Anledningen till att man inte kunde sätta in CRJ-200 på ytterligare en avgång till VST berodde på att maskinerna var helt fullbokade med andra flygningar. Avgång med Dash 8 hade i detta fall inte hjälpt till att lösa besättningsproblematiken, varför det aldrig var aktuellt. Men planen på andra daglig från VST fanns där.

Sedan så uttryckte jag nog det om VST–NRK–CPH i lite skämtsam ton (kanske inte framkom dock), jag tänkte mer snarare att det skulle betyda mycket för regionerna i fråga att få en flyglinje till CPH än att det skulle bli verklighet. Jag är förövrigt helt övertygad om att en linje VST–NRK–CPH hade fungerat!

Tror jag säkert att den hade gjort. Jag var mer oroad över hur flygledningen på VST skulle klara fler flyg.....de verkar ju ha problem även med ett flyg:p (det kan ju iofs vara löst nu, jag är dåligt uppdaterad).

Det är inte så att Flyglinjen skulle kunna starta sträckan VST-JKG-CPH....? De routar ju redan VBY genom VST till JKG. Iofs är väl deras flotta inte den som behövs på en köpenhamnlinje..... Är det 18-19 platser i deras flyg kanske..?

BTW. På tal om Bornholm.... Har inte Air Berlin resor dit från Berlin under säsong? Går det att flyga ARN-BER-RNN på en och samma Air Berlin biljett?

Var den kanske också ett code-share med Cimber?

Min sambo har en kollega som dagligen (ja, faktiskt) flygpendlar från hemmet på Bornholm till jobbet i Köpenhamn. Undrar hur denne kollega ska ordna detta framöver om DAT:s satsning inte blir permanent.

Min sambo har en kollega som dagligen (ja, faktiskt) flygpendlar från hemmet på Bornholm till jobbet i Köpenhamn. Undrar hur denne kollega ska ordna detta framöver om DAT:s satsning inte blir permanent.

Usch, det lät inte roligt. Kan dock inte tänka mig att rutten kommer få stå tom...

BTW: Jag ska köpa en trisslott. Jag chansade på att DAT skulle ta över en del rutter, och det meddelandet kom efter 30min. Nu bekräftades även min teori om Flybe..... Enligt travelreport så fyller de (iallafall temporärt) tomrummet på BMA-CPH.
Flybe-erbjudande till Cimber Sterlings strandade | Travel Report

Tycker också Flybe skulle vara ett perfekt bolag till Bornholm.... Då kan man ju även ta sig från BMA och HEL till Bornholm via CPH :).

Det skulle kunna vara ett ypperligt tillfälle för oss i NRK att få en samordnad trafik med LPI. Slå ihop trafiken till CPH med varannan flygning från/till NRK och LPI och se till att det blir en organiserad marktransfer om man måste mellan platserna.
Här vore naturligtvis ett gyllene tillfälle också att få in SAS med CRJ regionaljet. Kunde NRK för 15 år sedan fylla upp fyra frekvenser från NRK, både MD80 och B737 skulle det väl gå tillsammans med LPI.
Jag vill inte se något skramligt propellerskrot på linjen, då tar jag hellre tåget till ARN eller CPH.
Tyvärr har våra politiker i de båda städerna ingen stake eller vilja att fixa det här på ett sätt som passar oss som reser.

Det skulle kunna vara ett ypperligt tillfälle för oss i NRK att få en samordnad trafik med LPI. Slå ihop trafiken till CPH med varannan flygning från/till NRK och LPI och se till att det blir en organiserad marktransfer om man måste mellan platserna.
Här vore naturligtvis ett gyllene tillfälle också att få in SAS med CRJ regionaljet. Kunde NRK för 15 år sedan fylla upp fyra frekvenser från NRK, både MD80 och B737 skulle det väl gå tillsammans med LPI.
Jag vill inte se något skramligt propellerskrot på linjen, då tar jag hellre tåget till ARN eller CPH.
Tyvärr har våra politiker i de båda städerna ingen stake eller vilja att fixa det här på ett sätt som passar oss som reser.

Ja. Kanske är en idé för SAS. Kanske gå tillbaka till rötterna, med flera inrikesflyg.... (åtminstone intra-europa). Vi har ju fått bevis på att den linje de håller nu inte fungerar iaf....

En till fundereing:... Hur kommer det nu gå för Skyways? Har inte de samma ägare som Cimber? Har moderbolaget tappat mycket på Cimber-förlusten eller försatte man bolaget i konkurs i tid...?

Toppen