SAS har hyrt både flygplan och personal från Cimber till en del mindre linjer. Flygningarna har utförts med SAS flygnummer och egentligen inte haft någon annan koppling till Cimber än att de utfört själva flygningen.
Det är alltså inte bara Cimbers egna linjer som drabbas utan även vissa SAS linjer där SAS nu saknar flygplan. Passagerare som köpt biljetter förlorar inte några biljettpengar (eftersom dessa är SAS flygningar) men det blir förstås inställda flygningar.
Innan Cimber flög danska DAT flera mindre linjer åt SAS med ATR 42/72.
Jag hoppas SK & DAT kan återuppta detta sammarbete igen.
SAS kanske kan börja sammarbeta med Golden Air också? Golden Airs SAAB 2000 är helt okej.
Flyga md-80 på CRJ-200 linjer är mycket kostsamt och olönsamt. Däremot att flyga med ATR 42/SAAB 2000 på dessa linjer kan vara betydligt bättre.
Innan Cimber flög danska DAT flera mindre linjer åt SAS med ATR 42/72.
Jag hoppas SK & DAT kan återuppta detta sammarbete igen.
SAS kanske kan börja sammarbeta med Golden Air också? Golden Airs SAAB 2000 är helt okej.
Flyga md-80 på CRJ-200 linjer är mycket kostsamt och olönsamt. Däremot att flyga med ATR 42/SAAB 2000 på dessa linjer kan vara betydligt bättre.
då lär nextjet sätta in en större maskin på orb–lpi–cph!