Senaste nytt

China Eastern startar Stockholm - Shanghai i juni 2026

Det va ju nån som skrev att det är en moralisk fråga för SAS att låta sina medlemmar åka kinesiskt under kriget.
Ett ställningstagande åt individen som de självklart inte bör ta.

Isåfall är det nog bara att ”flip the switch” i systemet. Lite krav och press från kunderna kanske kunde motivera dem att visa kinesflygen i partner awards?
Det var någon som presenterade sin teori att det ev. kunde vara på detta sättet, men det är ingenting som SAS gått ut och sagt. Ingenting som jag heller tror på bara baserat på en forummedlems egna spekulationer.

Jag tror att det är helt andra anledningar till att detta ännu inte fungerar.

Att undvika flyg över Ryssland handlar inte om moral, det handlar om säkerhet. Dels vill man inte råka bli fast på en rysk flygplats vid en ev. nödlandning och dels är det farligt pga ukrainas (utmärkta) drönarattacker på Ryssland.
Jag tror inte att det är särskilt osäkert att flyga över Ryssland med ett kinesiskt bolag. Kina är väl en av de få vänner som Ryssland har kvar.

Jag tror inte att det är särskilt osäkert att flyga över Ryssland med ett kinesiskt bolag. Kina är väl en av de få vänner som Ryssland har kvar.
Alla flygbolag kan få problem med sina plan, om det måste nödlanda i Ryssland kan det bli komplicerat med visum exempelvis. Eller att man har ett jobb/sysselsättning som Ryssland ser som straffbart. Eller att de vill plocka politiska poäng på att låsa in en. Hade man haft jobb på kustbevakningen så hade de säkert kunna slänga in en i finkan och motivera det med att man misstänks för sjöröveri efter fartygen som bordades utanför Trelleborg exempelvis.

Alla flygbolag kan få problem med sina plan, om det måste nödlanda i Ryssland kan det bli komplicerat med visum exempelvis. Eller att man har ett jobb/sysselsättning som Ryssland ser som straffbart. Eller att de vill plocka politiska poäng på att låsa in en. Hade man haft jobb på kustbevakningen så hade de säkert kunna slänga in en i finkan och motivera det med att man misstänks för sjöröveri efter fartygen som bordades utanför Trelleborg exempelvis.
Ja, eller bara rent praktiskt att det tar 24h att få ditt ett nytt plan och under tiden får de utan visum sova på golvet i terminalen medans de med visum får sova på hotell. Och vart ska man nödlanda om flygplatser stängs pga drönarattacker?

Okej, det händer inte särskilt ofta att plan nödlandar men man behöver ändå ge det en tanke innan man bokar tycker jag.

Först, Kina och Ryssland gör business men är absolut inte vänner. Det krävs inte mycket geopolitisk analys för att se.
Nej, det är inte osäkert på ett ”Ryssland skjuter ner Kinesiskt passagerarplan”-sätt, men de fakto är Ryssland i krig och saker exploderar där dagligen. Var Ryssland och Malesien ovänner år 2014? https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Sen, som redan poängterat så kan det vara mindre kul att hamna i en situation där man tvingas nödland i en skurkstat som definitivt inte är vänner med västvärlden och dess medborgare.

Och för den som kommenterade att frågan inte är moralisk, skulle jag kontra med att folk ogärna understöder verksamhet som gynnar Rysslands statskassa, vilket man gör om man flyger över Ryssland. Alla kanske inte bryr sig ifall man får årets Bangkokresa 5 000 kr billigare, men många (mig inkluderat) gör det.

Toppen