Senaste nytt

Chernobyl Tour

Det finns massa roliga saker att besöka i kärnkraftsvärlden, dock ofta svårtillgängligt för folk utanför branschen. Av det som dock är tillgängligt för gemene man är Tjernobyl givetvis det som slår högst. Dock har mitt företag restriktioner för Ukraina för tillfället, så det lär nog dröja innan jag kommer dit. I Sverige kan man relativt lätt till exempel få komma in på Forsmark 3 eller Oskarshamn 3 samt till allt som har med slutförvar att göra.

Med rätt kontakter kan man komma i princip vart som helst, har haft flera kollegor som varit i Fukushima, Harrisburg och nybyggen runt om i världen. Det mest bisarra ställe jag besökt är en gruva i ett tidigare sovjetstyrt land och det kändes som att komma tillbaka till 1960-talet.

Jag var där för några år sedan också. Minns inte vilket bolag det var med, men bolagets biljett för att komma innanför zonen med sitt fordon var en låda vodka till vakterna :)

Hittills har 50 vuxna dött - varav alla var med vid släckningsarbete och 9 barn har dött av leukemi - thats it.
Det där skulle jag säga är tvistigt. Här är några exempel:
http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jc.2013-1059
http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/8219/LKT0748s3691_3694.pdf
Hur många döda efter Tjernobyl? | forskarbloggen
1000 fler cancerfall efter Tjernobyl... - P4 Gvleborg | Sveriges Radio
Forskningen bygger ju på statistik, och i sådana här fall är det naturligt att det är svårt att bevisa ett direkt orsakssamband mellan cancern och den havererade reaktorn. Det är konstaterat att cancerfallen har ökat exempelvis runt Tjernobyl och där nedfallen skedde, men det betyder ju samtidigt inte att varje enskit fall kan knytas till Tjernobyl samtidigt som andra orsaker kan uteslutas.
Kanske en smula OT, men poängen är att det inte kan anses helt ofarligt. Som vanligt är det bra med en smula försiktighet och sunt förnuft :)

Jag har varit där och min uppfattning är att alla typ kör samma tur. Sedan har man tur/otur med guiderna i fråga. När man googlar verkar det finnas en jäkla massa arrangörer men det verkar som att man i slutändan ändå oftast hamnar med ett visst bolag som kör själva touren. Lite som när man åker till Nordkorea och i slutändan ändå reser med ett och samma bolag när du väl är inne i landet. Nåväl, jag hade en bra kille som var väldigt påläst och pratade bra engelska. Angående just radaranläggningen så var min uppfattning att den inte ingick i standardprogrammen men enligt denna sajt så gör den just det - http://www.chernobyl-tour.com/tours_to_the_chernobyl-2_duga-1_en.html

Men vill man ha lite mer tid och anläggningen i fråga är själva höjdpunkten bör man nog boka en privat tur. Har också hört att många (däribland min egen) tour "besökte" DUGA genom att åka förbi på bra avstånd och ba "där är den" och sedan rulla vidare mot Pripyat.

Bilder: Kiev & Chernobyl, May 2014. | Flickr - Photo Sharing!

Last edited:
Tycker ni att det räcker med en endagstur eller bör man slå till med tvådagarsturen? Jag har ett flyg 20:30 från Kiev Zhulyany-flygplatsen, tror ni jag hinner med flyget om jag tar Chernobyl-turen samma dag?

Det tar en stund att ta sig från Chernobyl till Kiev så känns att det lätt kan bli stressigt!

Minns att när jag var där så kom vi tillbaka på kvällen efter en en dags tur. :)

Hur upplevde ni gruppturerna. Är det som alltid, alldeles för lång tid på vissa ställen och genomschasade när man väl hittar det man tycker är extremt intressant? Hur mycket frihet har man att gå runt?

Jag skulle säga att tvådagars är lagom. Numera tycks det gå bra att besöka Duga 1. Det gjorde det inte när jag var där.

Jag var över dagen, det var helt OK men en tvådagars hade inte varit fel, så satsa på två dagar och kolla vad som ingår.

Hur upplevde ni gruppturerna. Är det som alltid, alldeles för lång tid på vissa ställen och genomschasade när man väl hittar det man tycker är extremt intressant? Hur mycket frihet har man att gå runt?
Jag var över dagen och tyckte att det var lagom tid på varje plats. Duga 1 vore kul att besöka, men det hade vi inte som del av vår tour.

Toppen