Långärmade tröjor hjälper lika bra som kortärmade mot gamma, dvs föga. Alfa stoppas dock finfint, så antar att det var det de syftade på?
Jag var på Tjernobyl hösten 2010, dock på en privat sightseeing arrangerad av Ukrainas statliga kärnkraftföretag Energoatom. Själv var jag lycklig exjobbare på Strålsäkerhetsmyndigheten, som hade fått förmånen att åka med på möte i Kiev. Plötsligt uppstod möjligheten "antingen åker du hem över helgen, eller så åker vi på utflykt till Tjernobyl". Lätt val!
Pripjat är en riktigt mäktig och surrealistisk upplevelse, särskilt om man har turen att vara där en lite ruggig höstdag för optimal dyster stämning! På länken i första inlägget verkar det som man kan få till en rundvandring inne på kärnkraftverket också, vilket jag starkt skulle rekommendera om det går att få till. Tyvärr fick inte jag möjligheten att vara inne i någon av reaktor-/turbinbyggnaderna när jag var där, utan fick "nöja mig" med Pripjat, safari utomhus på anläggningen, se lite mötesrum, och äta trerätters med nubbe i personalmatsalen.

Kan starkt rekommendera ett besök till området.
För en månad sedan hade jag däremot förmånen att besöka Fukushima Daiichi och Daini, både utvändigt och invändigt. Har tänkt fixa ihop en reserapport om detta när tillfälle ges!