Senaste nytt

Chernobyl Tour

Jag var där med Chernobyl Tour - kan rekommenderas. Dock även rekommendation att ta med egen mat. Den som serveras på hotellet i Chernobyl är oätlig. Jag är har ätit det mesta men detta tog priset. Sönderkokt fisk med sönderkokt bovete med sås som smakade diskmedel. Jag lyssnade dock på min kompis som varit där tidigare så jag hade med mig cookies, bröd och chips.

Har hört att man kan tjats sig till (muta?) besök på Chernobyl 2 (Duga 2). Jag lyckades dock inte.

Jag var där 2010, minns inte vad företaget hette, men det var mycket intressant och informativt. Vad gäller strålningen så utsätts man för mindre än på en transatlantisk flygning, till viss del för att resorna är planerade så att man inte utsätts för stora mängder, skulle man t.ex. tälta utanför den havererade reaktorn i några dagar så skulle man utsättas för mer strålning, men som sagt, en tur dit är inte farligt, men däremot väldigt intressant. Rekommenderas varmt!

Jag känner igen stora delar av @bnr redogörelse. Så jag tog nog min tur med samma företag. Var sommaren 2012 eller 2013. Jätteintressant och något som jag rekommenderar till alla som besöker Kiev :)

• Gilla
Reactions: bnr
Jorå. Långärmat hjälper jättebra mot gamma - not :)
Det har du ju helt rätt i. Dåligt formulerat av mig. Frågan är om det bara var teater eller om de hade något annat in mind (alfa, beta)?

Efter akutfas och under sönderfall så är inte strålningen så "farlig" som man först trodde. Hittills har 50 vuxna dött - varav alla var med vid släckningsarbete och 9 barn har dött av leukemi - thats it.
Och därtill så har många miljoner påverkats av strålningen, speciellt i Vitryssland. Det får man inte glömma.

Långärmade tröjor hjälper lika bra som kortärmade mot gamma, dvs föga. Alfa stoppas dock finfint, så antar att det var det de syftade på?

Jag var på Tjernobyl hösten 2010, dock på en privat sightseeing arrangerad av Ukrainas statliga kärnkraftföretag Energoatom. Själv var jag lycklig exjobbare på Strålsäkerhetsmyndigheten, som hade fått förmånen att åka med på möte i Kiev. Plötsligt uppstod möjligheten "antingen åker du hem över helgen, eller så åker vi på utflykt till Tjernobyl". Lätt val!

Pripjat är en riktigt mäktig och surrealistisk upplevelse, särskilt om man har turen att vara där en lite ruggig höstdag för optimal dyster stämning! På länken i första inlägget verkar det som man kan få till en rundvandring inne på kärnkraftverket också, vilket jag starkt skulle rekommendera om det går att få till. Tyvärr fick inte jag möjligheten att vara inne i någon av reaktor-/turbinbyggnaderna när jag var där, utan fick "nöja mig" med Pripjat, safari utomhus på anläggningen, se lite mötesrum, och äta trerätters med nubbe i personalmatsalen. :)
Kan starkt rekommendera ett besök till området.

För en månad sedan hade jag däremot förmånen att besöka Fukushima Daiichi och Daini, både utvändigt och invändigt. Har tänkt fixa ihop en reserapport om detta när tillfälle ges! :)

Instämmer med de flesta, om möjlighet finns, besök Tjernobyl! Minns inte vilket företag vi åkte med men kändes seriöst. Dessutom har de(Ukraina) flaggat för att man inte kommer få gå runt i byggnaderna i Pripjat pga av rasrisk i de eftersatta/förfallna byggnaderna.

Dessutom har de(Ukraina) flaggat för att man inte kommer få gå runt i byggnaderna i Pripjat pga av rasrisk i de eftersatta/förfallna byggnaderna.

Tyvärr verkar det som att det blir mer och mer vanligt ={ Vi hade turen att få gå in i några byggnader, dock inga f.d. privata boningar men väl en gammal skola. Guiden var väldigt bra, kunnig och pratade juste engelska, dock tar det över timmen att åka buss från centrala Kiev, men det är värt varenda peng!

Toppen