Senaste nytt

Chans att lyckas checka in väskan till slutdestination när jag flyger med två separata biljetter

Om det finns interline agreement så tror jag att det är fullt möjligt att få personalen att interlina åt dig. Var trevlig och artig och säg att du är ovan resenär och du har aldrig varit på Chicagos flygplats förr och du är nervös över att du ska gå fel och missa ditt flyg. Om personalen inte vet hur man gör för att interlina så tipsa att hen ska trycka "Add connection".
Hur många ovana resenärer vet att man ska be dom trycka Add connection?

Vad det gäller att komma in i "fel" terminal så kommer inte TSA stoppa dig men du får kansje en kommentar om det.

Intressant info i svaren, jag hade själv tagit för givet att baggage över *A connections alltid skulle vara möjligt, bara agenten i incheckningen är någorlunda tränad. Men jag ser nu att alliansens egna offentliga svar är en besvikelse (nedan från deras hemsida).

Om man efter alla dessa år av samarbete inte kan utlova mer än så här för genomcheckning av baggage, tycker jag att man missat en av de grundläggande poängerna med att vara i allians överhuvudtaget - återigen ett bevis på att flygbolag och IT i allmänhet lämnar mycket kvar att önska...:

If I have connecting flights on other Star Alliance member carriers, can I expect that my baggage will be checked to the final destination?
To have baggage checked-in on flights that are operated by Star Alliance member carriers, the flights must be included in the same booking record.

FAQs - Star Alliance

Intressant info i svaren, jag hade själv tagit för givet att baggage över *A connections alltid skulle vara möjligt, bara agenten i incheckningen är någorlunda tränad. Men jag ser nu att alliansens egna offentliga svar är en besvikelse (nedan från deras hemsida).

Om man efter alla dessa år av samarbete inte kan utlova mer än så här för genomcheckning av baggage, tycker jag att man missat en av de grundläggande poängerna med att vara i allians överhuvudtaget - återigen ett bevis på att flygbolag och IT i allmänhet lämnar mycket kvar att önska...:

If I have connecting flights on other Star Alliance member carriers, can I expect that my baggage will be checked to the final destination?
To have baggage checked-in on flights that are operated by Star Alliance member carriers, the flights must be included in the same booking record.

FAQs - Star Alliance
Jag ser inte någon konstighet i deras svar.
De säger att flygningarna ska vara utförda av Star Alliance flygbolag OCH i en och samma bokning.

Har man två eller flera separata bokningar, har man inte rätt att checka in väskan hela vägen till destinationen.

Sedan varje land och flygplats har sina begränsningar hur länge de kan ha väskan kvar under transit.

Tror inte alls det handlar om att man inte kan. Faktum är att det är tydligt bevisat att man kan. Däremot *vill* man inte.

Varför då? Därför att när du köper en biljett som har två flighter på samma bokning så ingår ju kostnaden för att hantera detta, och framförallt ingår kostnaden för att hantera väskan vid tex missad anslutning. Köper man två separata biljetter så betalar man inte den kostnaden, så det blir en ren förlust för bolaget om de skulle tillåta det.

Alternativt lägger man det priset på alla biljetter. Men så blir alla biljetter dyrare och det vill ju knappast majoriteten av kunder.

Så, en liten snabb avrapportering.

Jag fick inte boka in väskan hela vägen till CPH tyvärr så jag var tvungen att hämta ut och checka in igen i Chicago.

Från incheckning i Terminal 5 till att jag satt i spolats loungen tog det cirka 50 min. Ingen konstigheter att gå igenom säkerhet i fel terminal (1) - men TSA agenten gjorde en double-take på mitt boardingkort innan jag nämnde att jag skulle till Polaris loungen.

- whatever you say, hon.

Loungen var riktigt bra. Servitören nämnde att de nyligen bytt meny men tyvärr missade jag att fota den. Jag tog Pho och Adovado fries (Amazing!)

Jag spenderade väldigt kort tid där men maten och den drink jag hann testa var riktigt bra. Snygg inredning också.

Från det att jag lämnade Polaris loungen till att jag var i Terminal 5 igen tog det ca 45 min.

Nu på OS66 till Wien.

Attachments

• 45014590-147E-44C3-9DFD-CC1AB5B53FD5.jpeg
    45014590-147E-44C3-9DFD-CC1AB5B53FD5.jpeg
    115,3 KB · Visningar: 202
  • A14502DD-3E8B-4E31-8788-2823C9111CD7.jpeg
    A14502DD-3E8B-4E31-8788-2823C9111CD7.jpeg
    55,2 KB · Visningar: 191
Så, en liten snabb avrapportering.

Jag fick inte boka in väskan hela vägen till CPH tyvärr så jag var tvungen att hämta ut och checka in igen i Chicago.

Från incheckning i Terminal 5 till att jag satt i spolats loungen tog det cirka 50 min. Ingen konstigheter att gå igenom säkerhet i fel terminal (1) - men TSA agenten gjorde en double-take på mitt boardingkort innan jag nämnde att jag skulle till Polaris loungen.

- whatever you say, hon.

Loungen var riktigt bra. Servitören nämnde att de nyligen bytt meny men tyvärr missade jag att fota den. Jag tog Pho och Adovado fries (Amazing!)

Jag spenderade väldigt kort tid där men maten och den drink jag hann testa var riktigt bra. Snygg inredning också.

Från det att jag lämnade Polaris loungen till att jag var i Terminal 5 igen tog det ca 45 min.

Nu på OS66 till Wien.

En fråga: använde du den interna slingan från T3 till T5 eller lämnade du T1, gick ut och tog tåget till T5?

Toppen