Senaste nytt

Chans att lyckas checka in väskan till slutdestination när jag flyger med två separata biljetter

Hej,

Jag har bokat en T/R Open-Jaw och kommer behöva ta mig till Chicago (ORD) från Nashville (BNA) med en separat biljett.

Jag kan välja mellan antingen AA eller United. United är lite dyrare och har ngt sämre tider.
Min bonusresa som jag ska ansluta till i ORD är med Austria Airlines. Jag funderar på att välja att flyga med United beroende på hur troligt det är att jag skulle kunna checka in min väska hela vägen till CPH redan från BNA.

Jag förstår att det inte går att ge ett svar, men om vi tänker i sannolikheter. Är sannolikheten att jag kan checka in väskan hela vägen om jag flyger med United, 0%, 5%, 15%, 25% eller vad tror den samlade expertisen?

Tack på förhand!

Hej,

Jag har bokat en T/R Open-Jaw och kommer behöva ta mig till Chicago (ORD) från Nashville (BNA) med en separat biljett.

Jag kan välja mellan antingen AA eller United. United är lite dyrare och har ngt sämre tider.
Min bonusresa som jag ska ansluta till i ORD är med Austria Airlines. Jag funderar på att välja att flyga med United beroende på hur troligt det är att jag skulle kunna checka in min väska hela vägen till CPH redan från BNA.

Jag förstår att det inte går att ge ett svar, men om vi tänker i sannolikheter. Är sannolikheten att jag kan checka in väskan hela vägen om jag flyger med United, 0%, 5%, 15%, 25% eller vad tror den samlade expertisen?

Tack på förhand!
Oavsett hur du flyger måste du hämta väskan själv i ORD. Således spelar det ingen roll att du har separata biljetter. Direkt efter tullen går det att check in på ett antal bolag. Har du otur måste du till ordinarie check in.

Oavsett hur du flyger måste du hämta väskan själv i ORD. Således spelar det ingen roll att du har separata biljetter. Direkt efter tullen går det att check in på ett antal bolag. Har du otur måste du till ordinarie check in.
Exakt. Flyger man till USA är det minimalt med extra problem att checka in väskan igen, även om man måste gå till ordinarie incheckning eftersom väskan ändå förtullas vid första mellanlandning.

Risken är stor att du måste gå till ordinarie incheckning för ibland accepteras bara väskan i bagdrop direkt efter tullen ifall man har en connection (vilket TS inte har).

...kommer behöva ta mig till Chicago (ORD) från Nashville (BNA) med en separat biljett.
Jag tycker det är solklart att @Digital man ska flyga Nashville->Chicago->Wien och jag förstår inte varför väskan då skulle förtullas i Chicago.

Bara för att Austrian och American Airlines inte är med i samma allians så betyder det inte automatiskt att de saknar interline agreement. SAS har t ex interline agreement med American och jag själv har interlinat bagage från Avianca till Air Berlin (de tillhörde One World, liksom American Airlines). Tyvärr vet jag inte hur man tar reda på till 100% om två flygbolag har interline agreement och det är inte lönt att ringa kundtjänst och fråga för de säger säkert bara nej för de inte vet vad det är.

Om det finns interline agreement så tror jag att det är fullt möjligt att få personalen att interlina åt dig. Var trevlig och artig och säg att du är ovan resenär och du har aldrig varit på Chicagos flygplats förr och du är nervös över att du ska gå fel och missa ditt flyg. Om personalen inte vet hur man gör för att interlina så tipsa att hen ska trycka "Add connection".

Om det finns interline agreement så tror jag att det är fullt möjligt att få personalen att interlina åt dig.
Möjligtvis det säkert, men varför ska man utgå från att man får något man inte betalat för? Framförallt när vinsten för en själv är minimal - man måste ju ändå förtulla väskan så man vinner i princip inget på det.

Möjligtvis det säkert, men varför ska man utgå från att man får något man inte betalat för? Framförallt när vinsten för en själv är minimal - man måste ju ändå förtulla väskan så man vinner i princip inget på det.
Nu har jag rest lite inrikes i USA men måste man verkligen förtulla väskan om man flyger inrikes - inrikes - utrikes? Om man flyger utrikes-inrikes-inrikes måste man ju såklart göra det, men behöver man verkligen det vid byte efter inrikesflygning?

Möjligtvis det säkert, men varför ska man utgå från att man får något man inte betalat för?
Jag har bett om att få bagage interlinat 3 gånger och det har alltid gått bra:
Avianca -> Air Berlin
Austrian -> Ethipian
Ethiopian -> SAS

Jag vet inte varför de har gjort det, jag antar att det finns goda människor här i världen.

Nu har jag rest lite inrikes i USA men måste man verkligen förtulla väskan om man flyger inrikes - inrikes - utrikes? Om man flyger utrikes-inrikes-inrikes måste man ju såklart göra det, men behöver man verkligen det vid byte efter inrikesflygning?
Jag har aldrig behövt göra det vid inrikes->inrikes->utrikes.

Jag har bett om att få bagage interlinat 3 gånger och det har alltid gått bra:
Avianca -> Air Berlin
Austrian -> Ethipian
Ethiopian -> SAS

Jag vet inte varför de har gjort det, jag antar att det finns goda människor här i världen.
Jag reste Xi'an-(China Eastern)-Hong Kong-(SAS)-Köpenhamn-(SAS)-Stockholm som bokades som två separata bokningar och jag inte fick checka in väskan hela vägen till Stockholm, utan fick jag hämta den i Hong Kong.
China Eastern och SAS har interlineavtal.

Jag har aldrig behövt göra det vid inrikes->inrikes->utrikes.
När jag flög Sacramento-(United)-Los Angeles-(SAS)-Stockholm som bokades som två separata bokningar (United och SAS), fick jag hämta väskan i Los Angeles och checka den igen för utrikesflyg.
United och SAS har interlineavtal.

Grundregeln är att du INTE har rätt att kräva flygbolaget att checka in väskan hela vägen till destinationen när man inte har bokat hela resan som en bokning.
Sedan kan man ha tur att någon snäll agent gör det åt dig, men det ska man inte räkna med från början.

Toppen