Senaste nytt

Chans att lyckas checka in väskan till slutdestination när jag flyger med två separata biljetter

Nu har jag rest lite inrikes i USA men måste man verkligen förtulla väskan om man flyger inrikes - inrikes - utrikes? Om man flyger utrikes-inrikes-inrikes måste man ju såklart göra det, men behöver man verkligen det vid byte efter inrikesflygning?
För mycket text utan tydlig routing. :(

När det är U.S. domestic till International kan man få det incheckat hela vägen om allt är på en biljett.

Jag vet inte varför de har gjort det, jag antar att det finns goda människor här i världen.

Vad gav du för anledning till att du ville interlina Dr. Miles? Det är viktigt att man har bra argument och vinner över personalens sympati.
Du utgår hela tiden från att folk gör dig tjänster. Det är helt galet att ge råd till folk som bygger på att någon ska bryta mot regler för att fungera. Det kommer en vacker dag att leda till att någon råkar illa ut.

Är det separata biljetter har man ingen som helst rättighet att få bagaget skickat hela vägen.

Här är Uniteds sida om saken, saxar :
”Baggage can be checked through to the final destination if the separate ticketed itinerary includes Star Alliance member airline-operated flights.”

Min erfarenhet är att United är som Sas var för 15år sen, går att snacka med och man får till det mesta inom rimlighetens gränser.

Lägg till lite extra tid vid incheckning och se för all del till att bokningarna är inom MCT annars går det ivartfall icke.

https://www.united.com/web/en-US/content/travel/baggage/changed-bag-rules-optional-services.aspx

En inställning som förmodligen funkar bra även utanför flygplatsen(kanske inte steg 4 då)

1 Hälsa vänligt
2 Fråga ödmjukt
3 Var tacksam om det fungerar
4 Annars var glad för att du får lite motion mellan bagagebandet och den nya incheckningen

Jag lyckades förra månaden checka in en väska till San José(usa) på 2 separata bokningar SAS + Alaska (ARN-LAX-SJC)

Oavsett hur du flyger måste du hämta väskan själv i ORD. Således spelar det ingen roll att du har separata biljetter. Direkt efter tullen går det att check in på ett antal bolag. Har du otur måste du till ordinarie check in.

Sorry om jag var otydlig, jag flyger Nashville (BNA) - Chicago (ORD) - Vienne (VIE) - Köpenhamn (CPH) så tullen är inga problem.

Jag uppfattar här att resan går BNA-ORD-CPH.
Jag hade bokat United och prövat, tror dina chanser är minst 40%.

Lysande, tack!

Jag tycker det är solklart att @Digital man ska flyga Nashville->Chicago->Wien och jag förstår inte varför väskan då skulle förtullas i Chicago.

Bara för att Austrian och American Airlines inte är med i samma allians så betyder det inte automatiskt att de saknar interline agreement. SAS har t ex interline agreement med American och jag själv har interlinat bagage från Avianca till Air Berlin (de tillhörde One World, liksom American Airlines). Tyvärr vet jag inte hur man tar reda på till 100% om två flygbolag har interline agreement och det är inte lönt att ringa kundtjänst och fråga för de säger säkert bara nej för de inte vet vad det är.

Om det finns interline agreement så tror jag att det är fullt möjligt att få personalen att interlina åt dig. Var trevlig och artig och säg att du är ovan resenär och du har aldrig varit på Chicagos flygplats förr och du är nervös över att du ska gå fel och missa ditt flyg. Om personalen inte vet hur man gör för att interlina så tipsa att hen ska trycka "Add connection".

Lysande, tack för infon!

Möjligtvis det säkert, men varför ska man utgå från att man får något man inte betalat för? Framförallt när vinsten för en själv är minimal - man måste ju ändå förtulla väskan så man vinner i princip inget på det.

Sorry om jag var otydlig, jag flyger Nashville (BNA) - Chicago (ORD) - Vienne (VIE) - Köpenhamn (CPH) så tullen är inga problem. Givet att jag har mkt tid mellan mina flyg och jag flyger C över atlanten är tanken att försöka ta mig in till United Polaris Loungen. För att det ska gå måste jag ha checkat in väskan hela vägen till CPH. Annars måste jag gå landsida och checka in, och då släpper in TSA in mig eftersom jag flyger från fel terminal. Sedan bygger visserligen allt på att mitt inrikesflyg ska landa på rätt terminal vilket sker ungefär 1/3 gånger :)

Jag reste Xi'an-(China Eastern)-Hong Kong-(SAS)-Köpenhamn-(SAS)-Stockholm som bokades som två separata bokningar och jag inte fick checka in väskan hela vägen till Stockholm, utan fick jag hämta den i Hong Kong.
China Eastern och SAS har interlineavtal.

När jag flög Sacramento-(United)-Los Angeles-(SAS)-Stockholm som bokades som två separata bokningar (United och SAS), fick jag hämta väskan i Los Angeles och checka den igen för utrikesflyg.
United och SAS har interlineavtal.

Grundregeln är att du INTE har rätt att kräva flygbolaget att checka in väskan hela vägen till destinationen när man inte har bokat hela resan som en bokning.
Sedan kan man ha tur att någon snäll agent gör det åt dig, men det ska man inte räkna med från början.

Tack för infon, mkt uppskattat!

Givet att jag har mkt tid mellan mina flyg och jag flyger C över atlanten är tanken att försöka ta mig in till United Polaris Loungen. För att det ska gå måste jag ha checkat in väskan hela vägen till CPH. Annars måste jag gå landsida och checka in, och då släpper in TSA in mig eftersom jag flyger från fel terminal. Sedan bygger visserligen allt på att mitt inrikesflyg ska landa på rätt terminal vilket sker ungefär 1/3 gånger :)
Du glömde ett "inte" där va? Finns rapporter om att det går bra att komma in i fel terminal på Chicago O'hare: Nya Polarisloungen på Newark | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor. Finns även en tråd om loungen: United Polaris Lounge på Chicago Ohare | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Du glömde ett "inte" där va? Finns rapporter om att det går bra att komma in i fel terminal på Chicago O'hare: Nya Polarisloungen på Newark | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor. Finns även en tråd om loungen: United Polaris Lounge på Chicago Ohare | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Precis, ett "inte" saknas :) Intressant, det var ny info för mig. Då finns det kanske lite hopp även om jag behöver checka in väskan igen. Jag återkopplar efter resan med min upplevelse om ingen annan hinner före mig.

Precis, ett "inte" saknas :) Intressant, det var ny info för mig. Då finns det kanske lite hopp även om jag behöver checka in väskan igen. Jag återkopplar efter resan med min upplevelse om ingen annan hinner före mig.
Ja, återkoppla gärna med din erfarenheter här: United Polaris Lounge på Chicago Ohare | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor. Ifall Austrian flyger ifrån Terminal 5 så finns det en "magisk buss" du kan åka med för att spara tid: United Polaris Lounge på Chicago Ohare | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Toppen