Senaste nytt

Champagnetråden

Ännu en liten producent, inte ens 3000 flaskor per år, som är ny för mig, Chaléroux-Ghys och deras standard cuvée. Basår 2006 (90%) och resterande är reservvin från 2004. Fyllig och nästan smörig i doften, rejäl kropp också men kommer nog från 14 (!) år på jästfällningen. Hade gärna sett hur den utvecklas över natten men den försvann tyvärr...
Visa bifogad bild 117402
Det är ganska svårt att avstå från ytterligare ett glas när flaskan väl är öppnad...

Såg att denna var ny i sortimentet nyligen och bad sambon köpa med en hem förra veckan.
Kunde inte hålla mig att testa den nu, passade riktigt trevligt till kladdkaka och vaniljglass!

När flaskan öppnades så fick jag en smäll i näsan av doft av jordgubb!
Smakar mycket jordgubb också.

Var ganska trevlig, skulle säga att den va värd sina 275:- och den här kommer nog köpas till varma sommardagar!

A4CE3669-BF0F-4CA4-B0DB-809841B46C90.jpeg

Såg att denna var ny i sortimentet nyligen och bad sambon köpa med en hem förra veckan.
Kunde inte hålla mig att testa den nu, passade riktigt trevligt till kladdkaka och vaniljglass!

När flaskan öppnades så fick jag en smäll i näsan av doft av jordgubb!
Smakar mycket jordgubb också.

Var ganska trevlig, skulle säga att den va värd sina 275:- och den här kommer nog köpas till varma sommardagar!

Visa bifogad bild 117409
Den är väldigt bra för priset

Gårdagen bjöd på lite champagne också, ganska trevlig instegschampagne från Bertrand-Delespierre. Deras Enfant de la Montagne är en blend av kanppt hälften Pinot Noir, knappt en tredjedel chardonnay och resten Pinot Meunier. Har tillbringat 5 år på jästfällningen och har även genomgått malolaktisk jäsning. Initialt kändes den väldigt enkel och mer som en fördrink men med lite tid och värme fick den betydligt mer komplexitet och toner av brioche och nötter. Bra för priset (329) så rekommenderas när den är tillgänglig igen.

IMG_8287.jpg

Firar påsk och påskrift för nytt jobb med magnum comtes de champagne 2007. Inser en liten missräkning då flaskan är för tjock för att få på en ”champagne stopper”, lyckades till sist klämma på en sån i plast från systembolaget men tveksamt om den kommer hålla...
CF370213-E1B0-4C8B-9091-4F828341C7C7.jpeg

Toppen