Senaste nytt

Champagnetråden

Blev en mix av nytt och gammalt igår. Huschampagnen för tillfället är Lahaye Brut Nature, som alltid bra. Snäppet bättre ändå och ny för mig var Clandestin Les Sembables. 100% Pinot Noir från Aube, Clandestin är ett samarbete mellan Bertrand Gautherot (Vouette et Sorbee) och svärsonen Benoît Doussot. Stilen känns igen om man gillar Vouette et Sorbee och på samma sätt är Clandestin en druvsort per cuvee. Närheten till Bourgogne märks i stilen också, kommer kanske inte endast av terroir utan även vinifieringen på ekfat. Denna cuvee är ung, årgång 2017 men jag blev så förtjust i härliga doften med lätt brödighet och tydliga röda bär, smakmässigt finns de röda bären där också och självklart knivskarp syra men i avslutet finns nästan en lätt sälta. Beställde direkt några fler.
1E1BB634-1DC2-431B-BDAF-6E8800FAA59D.jpeg

Champagne från Émile Leclére med namnet Vincent Delouvin. Är en 100% Pinot Meunier, jag brukar gilla många Meunier-dominerade champagner. Denna var dock ganska intetsägande, förvisso inte dyr (299 SEK) men ändå inte särskilt prisvärd.
84E98744-E20C-4BDC-A747-F0BD73B55B70.jpeg

Toppen