Senaste nytt

Champagnetråden

Om det är årgång 1995 du är ute efter så får du nog köpa från internationella vinhandlare, vet att Justerini&Brooks och Fine Rare Wines i UK har aktuell årgång (och flera andra).

Jag har tidigare köpt den från Provinum både vid vanliga släpp på Systembolaget och som privatimport. Den har också tidvis funnits på finlandsfärjorna, men vet inte hur sortimentet ser ut nu.

Viking Line har 2004 årgången ombord sina skepp just nu för 1299SEK flaskan.

LP -08 var mycket bra. Väldigt djup och toffee-aktig. Tyckte den påminner i stil med Dom Perignon, vilket inte Lorden tyckte... Men ett tips till er som har/köper denna. Vänta minst 20-30 minuter innan ni börjar dricka. Den är väldigt sluten kall. @Per N @MTheC Absolut redo att drickas nu!
IMG_9071.jpg

Förra veckan provade jag också LP2008. Håller med om att den var väldigt sluten i början. Andra dagen blev lite bättre, jag kände mer chardonnay och att balansen blev bättre. Däremot var doftintensiteten inte så stor endera dagen. Kanske är det också tanken - att vara balanserad och inte för vräkig. Jämförde med en billigare BdB - den hade mycket intensivare doft.

Jag får för mig att det är årgångsviner som framförallt är slutna, och att man inte alls har det problemet hos årgångslösa. Vad säger ni experter?
Mina killgissningar:
* Årgångslösa är uppenbarligen gjorda för att njutas tidigare/yngre. Men hur åstadkoms det? Är det något man inte kan göra när man förväntar sig längre lagring?
* Jag läste nånstans att pinot meunier gör yngre viner mer tillgängliga. Vet ni om det är vanligare att ha mer av det i årgångslösa och skippa/minska det i årgångsviner?

Visa bifogad bild 112884
Förra veckan provade jag också LP2008. Håller med om att den var väldigt sluten i början. Andra dagen blev lite bättre, jag kände mer chardonnay och att balansen blev bättre. Däremot var doftintensiteten inte så stor endera dagen. Kanske är det också tanken - att vara balanserad och inte för vräkig. Jämförde med en billigare BdB - den hade mycket intensivare doft.

Jag får för mig att det är årgångsviner som framförallt är slutna, och att man inte alls har det problemet hos årgångslösa. Vad säger ni experter?
Mina killgissningar:
* Årgångslösa är uppenbarligen gjorda för att njutas tidigare/yngre. Men hur åstadkoms det? Är det något man inte kan göra när man förväntar sig längre lagring?
* Jag läste nånstans att pinot meunier gör yngre viner mer tillgängliga. Vet ni om det är vanligare att ha mer av det i årgångslösa och skippa/minska det i årgångsviner?

Årgångslösa eller NV (Non Vintage) består ofta av en viss mängd reservvin. Beroende på husets eller odlarens ambition så använder man olika mycket. Mest kända för en bra NV är ju Krug, sen använder Charles också en betydlig mängd reservvin.

Reservvinets funktion är att ge mognad till vinet

Jag skulle säga att vintage champagne håller högre kvalite då den tillverkas enbart vid bra årgångar och sorteringen i regel är hårdare vid vintage.

Toppen