Senaste nytt

Champagnetråden

Kul grejer men hade hoppats på PN VZ 15. Hört något om när den ska komma?
Den finns att köpa på många andra marknader nu, prismässigt ganska bra på kring 600-800 SEK så ska bli spännande att se vad det kommer på bolaget för.
Jo, samma här. Hörde tidigare med Arvid Nordqvist ang. detta samt LCaE, svaret var "under hösten". 600kr skulle vara väldigt trevligt, men tror snarare runt 800.

Testade något nytt gick in på systembolaget och sorterade fram det billigaste dom hade och jämförde lite snabbt på Vivino vilka flaskor som låg på 3.9/5.0 och uppåt.

Kul att testa något nytt och kanske hitta något man gillar i mina lite lägre prisklasser :)

Börjar med att bränna lite av vinsten från bettingen av att spela mot sitt favoritlag, har man något att dricka till nästa match!

Champagne.jpg

Testade något nytt gick in på systembolaget och sorterade fram det billigaste dom hade och jämförde lite snabbt på Vivino vilka flaskor som låg på 3.9/5.0 och uppåt.

Kul att testa något nytt och kanske hitta något man gillar i mina lite lägre prisklasser :)

Börjar med att bränna lite av vinsten från bettingen av att spela mot sitt favoritlag, har man något att dricka till nästa match!

Visa bifogad bild 112512
Bra tänkt! Väntar med spänning på recension och vilken/vilka utav de tre som är värda att beställa hem och dricka :D

Jag har sett att denna tråd är en av de mest aktiva på forumet och säkert full av Champagneproffs.
Jag har en flaska utav Laurent-Perrier Grand Siecle, samma sort som LH ibland serverade i sin F-kabin.

Är detta en flaska värd att spara på sett till en eventuell värdeökning? Det kanske är en dum fråga, men jag kan inte mycket om Champagne annat än att jag tycker om att dricka det ibland. Jag har hört att viss alkoholhaltig dryck blir bättre med åren och vice versa.

Visa bifogad bild 112378
Jag håller helt med om svaret du redan fått...
Det är inte en av de champagner som jag sett ha någon fantastisk värdeutveckling, den bör dock smakmässigt utvecklas fint om du har tålamod att spara den - kan dock vara trevlig att dricka nu också.
...men skulle vilja understryka det där med att det definitivt inte är den prestigechampagne du ska köpa om tanken är värdestegring. (I grunden är dock champagne och andra viner till för att drickas snarare än för att sälja till någon annan...) Anledningen är mycket enkel: (nästan) inga årgångslösa prestigechampagner stiger i värde. Kategorin årgångslösa prestigechampagner är dels svårbegriplig för många konsumenter/köpare som inte är utpräglade champagnenördar. Det är dessutom svårt eller omöjligt att identifiera åldern på dem. Så det finns inte särskilt många köpare på auktioner för mogna flaskor av sådana, jämfört med köpare av årgångsmärkta prestigechampagner som Dom Pérignon, Cristal, Comtes de Champagne o.s.v. Det är ju efterfrågan på andrahandsmarknaden som styr prisutvecklingen på mogna flaskor.

Resonemanget ovan har alltså inget med kvaliteten att göra. Jag tycker att Grand Siècle är rätt lik Dom Pérignon i stilen, med rostade toner.

Toppen