Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Jag är verkligen ingen expert, men jag skulle säga att LGA 2008 absolut var redo. Inte alls sluten (som den Churchill 2008 jag provat, fast det var ett tag sen nu). Med det inte sagt att den inte blir bättre, men mitt exemplar var inte för tidig. Jag tyckte den hade sköna mogna toner i sig. Sen har min lagrats i källare som kanske inte alltid är jättekall, vilket kan ha påverkat.
Tack! Kanske dags att testa igen då.
 

Claes L

Medlem
Skål från SK945…. Frukost champagne är aldrig fel
 

Attachments

  • IMG_0799.jpeg
    IMG_0799.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 82

pswe

Medlem
Fredagskvällen välkomnas med en gammal bekant. Feuillatte i lite annan skepnad har förgyllt många Oslo-Stockholm för mig innan SAS började spara.
Den här var överraskande kraftig, tydlig fatkaraktär, angenäm och mycket prisvärd.
 

Attachments

  • IMG_0198.jpeg
    IMG_0198.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 74

Rickard_O

Medlem
Skål! Den flaskan har en så härlig form. Drycken i den går inte av för hackor, heller!
Det är intressant hur former kan vara så olika för olika människor!
Jag tycker den formen är nästintill motbjudande som champagneform, men jag kan nog också vara aningen konservativ när det kommer till champagne!
 

KalleSus

Medlem
Det är intressant hur former kan vara så olika för olika människor!
Jag tycker den formen är nästintill motbjudande som champagneform, men jag kan nog också vara aningen konservativ när det kommer till champagne!
Faktum är att Launois' form på flaskan mer anknyter till den ursprungliga Champagneflasktypen.
Den härstammar från slutet av 1800-talet och fick den klassiska formen med hög hals för att bättre motstå det höga trycket.
Jag tycker den är vacker - men nackdelen med den är att många Champagnestoppers har lite svårt att få grepp runt den smalare halsen. Men det går ju att lösa genom att tömma flaskan direkt ;)
 
Faktum är att Launois' form på flaskan mer anknyter till den ursprungliga Champagneflasktypen.
Den härstammar från slutet av 1800-talet och fick den klassiska formen med hög hals för att bättre motstå det höga trycket.
Jag tycker den är vacker - men nackdelen med den är att många Champagnestoppers har lite svårt att få grepp runt den smalare halsen. Men det går ju att lösa genom att tömma flaskan direkt ;)
Ja precis, Ruinarts flaska är väldigt lik hur flaskorna såg ut på 1700-talet. Gillar skarpt den modellen!
58751500.Png
 
Toppen