Senaste nytt

Champagnetråden

Skärmavbild 2023-09-01 kl. 16.16.44.png
 

MTheC

Medlem
Den ser spännande ut! Har inte testat. Ge gärna ett utlåtande sen.
Väldigt bra detta, citrus, röda vinbär blandas med mandel, rostat bröd och honung i doften. Smakmässigt har det fyllighet och en härlig munkänsla men det är mer citrus, viss sälta och mineralitet som slår igenom. Oklart var eller när jag köpte den men ska hålla utkik efter den och annat från samma producent.
 
Väldigt bra detta, citrus, röda vinbär blandas med mandel, rostat bröd och honung i doften. Smakmässigt har det fyllighet och en härlig munkänsla men det är mer citrus, viss sälta och mineralitet som slår igenom. Oklart var eller när jag köpte den men ska hålla utkik efter den och annat från samma producent.
Kul!
 

MTheC

Medlem
Blev en sväng till Tokyo över helgen och där besöktes ett antal restauranger och barer. En del intressant champagne som intogs under resans gång. Liten första bilddump här. Återkommer sannolikt med resten senare.
IMG_9650.jpeg

Detta är en av mina stora favoriter, fantastiskt vin om man gillar den mer vinösa stilen. Går grymt genom en måltid.
IMG_9722.jpeg

Ny bekantskap, frisk och fräsch syra och extremt rena smaker. Också en en favorit men prismässigt ligger den dock högt för vad det är.
IMG_9567.jpeg

Också en favorit, älskar det mesta från Vouette et Sorbée. Om man gillar annat från samma producent så gillar man denna också.
 

MTheC

Medlem
Post 2 från Tokyo-besöket.
IMG_9568.jpeg

Relativt enkel champagne, inte dåligt men väldigt mycket friskhet, syra och citrus.
IMG_9571.jpeg

Ny cuvee (för mig) från fantastiska Vouette & Sorbée. Komplext, vinöst men samtidigt hög syra.
IMG_9531.jpeg

Kocken på Nihonryori RyuGin älskar Giraud så har tagit fram egen cuvee med dem. Bra och matvänlig champagne.
 

mrestes

Medlem
Var på provning "rosa bubblor" på Spritmuseum i lördags. 2 champagne var med.
La Chouette de Champillion Premier Cru Rosé Brut. Trevlig, lätt druckit rosé champagne med typiska röda bär toner. Mycket bättre än den spanska pet nat som serverades först. Helt okej pris på bolaget, 389 kr. Tydligen är vanlig, vitt La Chouette en av de riktigt storsäljare bland champagne i Finland där det finns i allt från halfflaska upp till jeroboam.

Sedan kom Alexandre Bonnet La Foret Rosé De Saignee Extra Brut, 2018 som var skithäftigt, om alldeles för ung. Första gången jag har druckit en Saignee champagne. Djupt rosa färg, djupare än en kraftig Tavel stilla rosé. Påtagliga tanniner på tänderna efter man svalde. Inte billigt på bolaget, 999 kr men något man kunde köpa, lägga undan i 5-10 år och sedan dricka på nyårsafton till en huvudrätt med anka.

Sist var en kriekstil suröl som var skitäklig vid första smak, men då fick man en maräng med saltlakritssås och helt plötslig dämpades syran av sältan och sötma i maräng tog fram frukten i ölet. Skitäklig till skitgott på nolltid.

Måste även nämna att det var väldigt länge sedan jag skrattade så mycket. Nadja som leder provningarna är roligare än 90% av Sveriges ståuppkomiker och bjuder på mycket kunskap och historier. Väl värd en resa till Spritmuseum (inträde ingår i biljetten och Absolut Art Collection är riktigt bra).

1694764363293.png


1694764381899.png
 
Toppen