Senaste nytt

Champagnetråden

Pappa bjuder på bubbel när vi firar hans födelsedag.

26b94a416c7c0741f5a27d9c62e6c29d.jpg

Jag klickade hem en men funderar fortfarande på om jag gjorde rätt eller inte... priset är verkligen i det saftigaste laget, å andra sidan skulle denna bli min första och enda VVF. Jag är en sucker för bra stories, och VVFen har den bästa i champagnevärlden. Dilemma, dilemma.. jag får fundera lite till.

Ett alternativ som jag tänker på är att buda hem en VVF på auktion + köpa in en flaska RD 2004 för samma peng.

All advice welcome :rolleyes:
Om du ”bara” är ute efter en VVF så tror jag att du kan hitta 2004 eller 2005 för ca 5k (eller kanske lite mer nu med svaga kronan). Är mycket pengar och jag är benägen att säga att det kvalitetsmässigt inte är värt det men har ändå köpt flera flaskor...

Om du är intresserad av att testa så kan jag rekommendera att besöka Grand champagne-mässan i Helsingfors. De brukar servera den vid ett antal olika tillfällen per glas men man måste ha koll på exakt klockslag och köa då de öppnar en flaska och när den är slut så är den slut.

Om du ”bara” är ute efter en VVF så tror jag att du kan hitta 2004 eller 2005 för ca 5k (eller kanske lite mer nu med svaga kronan). Är mycket pengar och jag är benägen att säga att det kvalitetsmässigt inte är värt det men har ändå köpt flera flaskor...

Om du är intresserad av att testa så kan jag rekommendera att besöka Grand champagne-mässan i Helsingfors. De brukar servera den vid ett antal olika tillfällen per glas men man måste ha koll på exakt klockslag och köa då de öppnar en flaska och när den är slut så är den slut.

Mm, det finns en spännande VVF-bonanza i Köpenhamn om man är intresserad: 25/9 VIP Bollinger Vieilles Vignes Francaises Geranium 3* ;)

Jag börjar så sakteligen beta av champagneprovarlådan #21 från SB. Här kommer mina första smakreflektioner då det känns för magstarkt att kalla en rad text för recension :D

1. Guy Charlemagne Reserve Grand Cru Brut: BdB (100% chardonnay), hög syra och frukttoner, väldigt mycket och stora bubblor, lång och smått rökig finish. Jag önskar att moussen var något finare och lite mindre alkoholtoner. Full disclosure, champagneflöjtglas användes för att prova denna och det kan hända att alkoholdoften och -smaken intensifierades pga. det.

2. Michel Arnaud & Fils Tradition Grand Cru Brut: BdN (100%), härlig balans och fyllighet, brödighet, något åt det sötare hållet, fin mousse, medium finish, champagne av hög standard med andra ord. Testade över 2 dagar i nyinköpta Riedel Veritas Pinot Noir New World-glas, vilken skillnad! Härligt att jag för första gången vågade låta vinet utvecklas och kände smakskillnaden dag 1 vs. dag 2. Champagnestoppern inköpt från SB fungerar finemang!

Föredrar Michel Arnaud utav dessa två. Den påtagliga alkoholsmaken och den höga syran hos Guy Charlemagne föll inte mig i smaken lika mycket. Glasen kan förstås ha påverkat. Nu finns det i alla fall Riedel och Zalto Universal hemma för att göra champagnerna rättvisa.

Det är där jag köpt de flesta, gjorde det några gånger när de hade kampanjerna med köp 4 betala för 3 men sen bestämde de sig för att det inte gällde för fine wines (de förlorade nog pengar på den försäljningen). Tror jag sen köpte de sista de hade inne för ca 1 år sedan. Verkar tyvärr inte som de kommer ta in mer av det.
Verkar inte bättre : /

Skulle inte han flytta sin verksamhet till Tokyo?

Läste att han i alla fall skulle öppna något i Fukuoka men vet inte om det utesluter en restaurang i Tokyo (eller för den delen i Bangkok).

Fukuoka har jag också läst, i en tidningsartikel. Men han sade uttryckligen att de skulle öppna en bit bort med samma team (personalen) med ett annat tema och bara 10 sittplatser.

Hans fru är gravid i 7:e månaden så det kanske påverkat honom också?

Eller så öppnar han på båda ställerna. Hans sous chef är japan... så kanske han skall driva den åt honom?

Fukuoka har jag också läst, i en tidningsartikel. Men han sade uttryckligen att de skulle öppna en bit bort med samma team (personalen) med ett annat tema och bara 10 sittplatser.

Hans fru är gravid i 7:e månaden så det kanske påverkat honom också?

Eller så öppnar han på båda ställerna. Hans sous chef är japan... så kanske han skall driva den åt honom?
Det finns ju flera stjärnkockar som driver flera restauranger på flera håll i världen så går ju. Om det blir Bangkok eller Tokyo så ska jag besöka det men mer tveksam kring Fukuoka, har varit där en gång och tyckte det var ganska trist.

Toppen