Senaste nytt

Champagnetråden

Om man är ute efter en härligt brödig doft, vad rekommenderar ni då?

Jag tänkte mig först något som legat länge på jästen, men det verkar inte alltid korrelera. Kanske är jag ute efter ”toasted”-drag istället. Läste att de kommer mer av tiden efter degorgering, den lite snabbare mognaden när vinet utsätts för mer syre.
Äldre Pol Roger brukar vara "toasted". Fick mig att tänka på Mad Men citatet ang. cigaretter: "It's toasted" :) Generellt så är det ju sa att ju äldre en champagne är desto mer svamp, tobak, krut, mocca (sadelkammare hehe) och mörkare dofter/toner smaker blir det.Bollinger NV är också rätt "rejäl" i smaken om man säger så

Om man är ute efter en härligt brödig doft, vad rekommenderar ni då?

Jag tänkte mig först något som legat länge på jästen, men det verkar inte alltid korrelera. Kanske är jag ute efter ”toasted”-drag istället. Läste att de kommer mer av tiden efter degorgering, den lite snabbare mognaden när vinet utsätts för mer syre.
Från bolagets sortiment skulle jag rekommendera Pol Roger Brut Vintage eller Deutz Brut Classic. Palmer & Co Brut Reserve brukade vara rätt brödig, men har inte druckit den på ett tag och hört annorlunda.

Gårdagen innebar ett besök på Tjoget, de kör nu ganska ok Henriot på glas. Hade planerat att sitta på Loopen och dricka Stockholms billigaste (?) Bollinger på flaska men regnet gjorde att det inte var ett alternativ. Trots allt ganska trevligt på Tjoget även om vinbaren är sommarstängd.
616D3AD0-6270-4E26-ADD9-86449443BA4D.jpeg

Jag tycker att deras pinot-baserade viner är de bästa, tyvärr utgör de den lilla delen av produktionen men har testat mig igenom hela sortimentet på Grand Champagne-mässan och var då ganska nöjd med flera.
Inte dåliga på något vis, men aningen överhypade av vinpressen. Lite same same Eric Rodez tycker jag... (Känns som jag går med näsan i vädret och snobbar mig nu). Inte min avsikt. Well... *händerna över ansiktet*.

Toppen