Senaste nytt

Champagnetråden

lillemannen

Medlem
Kvällen Champagne efter en lyckad Vätternrundan
 

Attachments

  • IMG_2267.jpeg
    IMG_2267.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 104
På en vin mässa här i Stockholm för ca 8 år sedan tror det var barnbarnsbarn till företagsgrundaren nöjet att träffa mig, mannen ifråga var mycket trevlig och driver företaget nu om jag förstår det hela.
En kollega till mig som är kunnig i bubblornas värd gjorde ett gott intryck på honom så det blev många provsmakningar utan kuponger.
Han berättade att Sverige var en mycket viktig marknad för dem, och med god marknadsandel.
Personligen har jag aldrig testat rosen, @Karlssonskan ge ett omdöme.
Trevlig kollega du har. :) Jag kan inte ge den en rättvis bedömning, åt middag med vin före intaget. Men.., den var rätt lam och trist och kommer inte att inköpas fler gånger till Karlssonska hemmet. Finns så många andra bra rosé champagner.

Så du har inte missat ngt i min bok iaf.
 

Rickard_O

Medlem
Då ska du vara glad. PN15 ljusår bättre än PN17! Blev faktiskt besviken på 17...
Jag har 1 av 2 flaskor PN16 kvar, provade den ena på julafton, 2021 tror jag det var när den va relativt nysläppt.
Blev också besviken, tänkte jag låter den sista ligga ett par år till innan jag dricker den, det kändes som det va det som behövdes för att få ut mer av den är mer lagring. Den kändes liksom tunn i smaken och mår nog bra av gotta till sig lite!
 
Jag har 1 av 2 flaskor PN16 kvar, provade den ena på julafton, 2021 tror jag det var när den va relativt nysläppt.
Blev också besviken, tänkte jag låter den sista ligga ett par år till innan jag dricker den, det kändes som det va det som behövdes för att få ut mer av den är mer lagring. Den kändes liksom tunn i smaken och mår nog bra av gotta till sig lite!
Jag fick aldrig tag i 16 - den tog slut på släppet efter 1 sekund så den kan jag inte uttala mig om men absolut, den kommer att vinna på lagring. Har en 17 kvar, den får ligga några år till...
 

palmen

Moderator
Ni som har koll på årgångar. Tidigare har jag druckit Palmer Vintage 2013 och 2015 som jag tyckt varit goda och prisvärda. Nu finns inte dessa kvar på systemet, de är ersatta med 2016. Tänkte att mitt bolag som inte har någon vidare försäljning av champagne kanske hade kvar lite 2015 men icke.

Frågan blir då hur är champagne från 2016 som årgång generellt mot 2013/2015? Eller kommer jag som totalt okunnig inte märka någon större skillnad?
 

Rickard_O

Medlem
Ni som har koll på årgångar. Tidigare har jag druckit Palmer Vintage 2013 och 2015 som jag tyckt varit goda och prisvärda. Nu finns inte dessa kvar på systemet, de är ersatta med 2016. Tänkte att mitt bolag som inte har någon vidare försäljning av champagne kanske hade kvar lite 2015 men icke.

Frågan blir då hur är champagne från 2016 som årgång generellt mot 2013/2015? Eller kommer jag som totalt okunnig inte märka någon större skillnad?
Min lekmanna gissning är att du troligen inte kommer märka någon jätteskillnad mot dom föregående årgångarna.
 

GOTBound

Medlem
Ni som har koll på årgångar. Tidigare har jag druckit Palmer Vintage 2013 och 2015 som jag tyckt varit goda och prisvärda. Nu finns inte dessa kvar på systemet, de är ersatta med 2016. Tänkte att mitt bolag som inte har någon vidare försäljning av champagne kanske hade kvar lite 2015 men icke.

Frågan blir då hur är champagne från 2016 som årgång generellt mot 2013/2015? Eller kommer jag som totalt okunnig inte märka någon större skillnad?
Marginellt säger jag.,
För att lägga ut svaret något, i närtid var det 2008 som var ett exceptionell årgång, om inte den bland de absolut bästa årgångarna. 2012 var bra men inte en exceptionell årgång och kvalar inte heller in på listan över de absoluta toppåren. 2018 har vi extremt högt ställda förväntningar på... det spekuleras i 2008 klass.

Med detta sagt kan det iofs vara så att en viss egenskap en viss årgång passar väldigt bra mot egna smakpalleten även om det i sig inte är någon av de erkänt bra årgångarn.

EDIT: detta är min personliga åsikt, givetvis finns det åsikter som avviker gentemot min, bortsett från 2008 då där alla är överens...
 
Ni som har koll på årgångar. Tidigare har jag druckit Palmer Vintage 2013 och 2015 som jag tyckt varit goda och prisvärda. Nu finns inte dessa kvar på systemet, de är ersatta med 2016. Tänkte att mitt bolag som inte har någon vidare försäljning av champagne kanske hade kvar lite 2015 men icke.

Frågan blir då hur är champagne från 2016 som årgång generellt mot 2013/2015? Eller kommer jag som totalt okunnig inte märka någon större skillnad?
Tror inte du kommer att märka någon större skillnad mellan dem, spring och köp! :)
 
Toppen