Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Visa bifogad bild 119504 Visa bifogad bild 119505
Robert Barbichon Rosé de Saignée Brut

Tredje buteljen ur Champagnehusets: Collection La Vie en Rosé.
Innan jag beskriver doft och smak så vill jag säga att det är väldigt sällan jag vaskar champagne...

Doft, svårt att sätta näsan på men rödvin och mineraler, nästan åt ett rött chianti.
Väldigt kraftigt kolsyrat, t.o.m så det pyser över när jag försiktigt öppnade buteljen, en hint av gröna äpplen, smak av bär: mer åt vindruva än söta. Dominerande smaken är rödvin, Mrs.GOTBound kommentar: smaken är som om vi sodastreamat en bättre flaska rött.

Efter sedvanliga 10-15 i rumstemperatur dämpas rödvingtygnden i smaken men det är fortfarande inget vin som faller oss i smaken, så resten hamnar i vasken.
Vinet smakade inte fel eller korkskadat, det var helt enkelt ett vin som vi inte alls.0
100% Pinot Noir gör ju sitt för smaken, men vi hade förväntat oss något annat en kolsyrad Bourgogne.

Överlag har Collection La Vie en Rosé varit en besvikelse, två av de tre vi hitintills provat har varit mindre bra, jämfört med Collection MdSM där det var i princip 6st vinstlotter.
Roséchampagne är knepigt och det finns många som inte är min stil heller. Du får se det som ett sätt att lära dig vad du inte gillar (och inte köpa det igen).
 

MTheC

Medlem
Fantastiskt trevlig champagnepicknick igår. Inledde med en trevlig enklare champagne från Jacquart (inte det stora kooperativet som säljer medelmåttig champagne utan den lilla odlaren André Jacquart). Är perfekt att inleda med.
42CCE750-0064-4C28-B681-AB8A55D8BE57.jpeg
Gick sen vidare till mer tyngd, hade hört att 2002 mognar ganska tidigt och får säga att denna är redo att dricka, kan dock säkert sparas 10 år till men efter en 30 min eller så öppnades den fantastiskt.
DA37CB4D-EE14-4A92-9B0F-7680970F0E28.jpeg


Avslutade sedan med en ytterligare 2002 från Philipponnat. Deras prestigechampagne och 2002 har producerat den klart bästa årgången jag testat från dem (har inte testat 96 eller 08 så finns säkert bättre)

D05BC2D6-BA56-43C3-826B-F3DB6DD51DAD.jpeg
 

Rickard_O

Medlem
Sambon hade överraskat med att bjuda över ett gäng vänner för att fira min födelsedag så blev lite gott att dricka.

Höll på bli dålig stämning när jag på förmiddagen smet in på bolaget och köpte en flaska Ruinart jag och en kompis skulle dela på eftermiddagen.
Visade sig att en kompis hade på råd från sambon köpt en likadan flaska som present. (Därav fel flaska i kartongen)
Men lyckades hålla det hemligt att vi satte i oss den innan han dök upp :)

Dom tre flaskorna till höger va presenter!
2237A680-5520-4DF9-B118-43F3BDD43932.jpeg

Den här hade en kompis med sig som vi testade, vi ratade den direkt. Sambon och hennes kusin fick ta den.
13CC626E-EF1A-4762-B4AA-493B7E7643D1.jpeg

Så vi klev på Ruinart BdBn direkt, ingen av oss hade testat den tidigare och blev nästan lite besvikna till en början men den öppnade upp sig och var rätt trevlig! Blir nog inget andra köp av den dock.

Här var en av kvällens överraskningar, prisvärd!
Den hade även en storebror som va ännu godare, båda under 300:- i beställningssortimentet!
8A37BE7E-B47B-4CA0-9840-A146CAE386BA.jpeg

Inledde födelsedagen idag med att dricka en klassisk favorit och se AIK va urusla...
6A12251D-CFA9-429E-B037-6C0664D7E818.jpeg

Spontanköpte en födelsedagspresent till mig själv imorse när jag vaknade upp och var omtöcknad av baksmällan och inte kunde tänka klart, men den förtjänar ett eget inlägg när den kommit! :D
 

Attachments

  • D41214DA-906F-45D4-A3F7-DD191A5E7EE2.jpeg
    D41214DA-906F-45D4-A3F7-DD191A5E7EE2.jpeg
    72,3 KB · Visningar: 183
Fantastiskt trevlig champagnepicknick igår. Inledde med en trevlig enklare champagne från Jacquart (inte det stora kooperativet som säljer medelmåttig champagne utan den lilla odlaren André Jacquart). Är perfekt att inleda med. Visa bifogad bild 119520 Gick sen vidare till mer tyngd, hade hört att 2002 mognar ganska tidigt och får säga att denna är redo att dricka, kan dock säkert sparas 10 år till men efter en 30 min eller så öppnades den fantastiskt.
Visa bifogad bild 119521

Avslutade sedan med en ytterligare 2002 från Philipponnat. Deras prestigechampagne och 2002 har producerat den klart bästa årgången jag testat från dem (har inte testat 96 eller 08 så finns säkert bättre)

Visa bifogad bild 119522
Hade en CDG kväll hemma hos Richard Juhlin för en massa år sedan, då testade vi 1996-2003 samt mycket annat gott från Philipponnat och en hel del andra goda champagner.
IMG_0398.JPG
IMG_0402.JPG
IMG_0401.JPG
IMG_0400.JPG
 

GOTBound

Medlem
C07264D5-21D5-4270-952B-4198E225A1BE.jpeg

Pertois-Moriset Brut Rose & Blanc Grand Cru

Igår kväll drog vi vinstlotten ur Collection La Vie en Rosé.

Redan när jag la vinet på kylning hade jag höga förväntningar då Petrois-Moriset med deras L'Année Grand Cru, 2008 var ett hus och vin som verkligen imponerat på mig [och Mrs.GOTBound för den delen] tidigare.

Doften av sommar är slående, smultron och jordgubbar och nyklippt gräs.
Smak av nämnda röda bär samt en hint av syrlighet/ gröna äpplen, smaken avslutas i en lätt gräddig ton.

Efter sedvanliga 10-15 i rumstemperatur öppnar sig vinet än mer och nämnda dofter och smaker förstärks något, dock är detta vin redan smakmässigt bra utvecklad direkt från kylning.

Jämfört med tidigare viner ur Collection La Vie en Rosé var kolsyrenivån mer normal och inte lika aggressiv i detta vin.

Ett riktigt bra vin och en roséchampagne helt i min och Mrs.GOTBounds smak, det här gillar vi.
 
Toppen