Senaste nytt

Champagnetråden

Var först in på PK huset idag.... Tyvärr bara 2 flaskor per skalle.... Men fick tag på massa trevligt rödvin som jag inte visste skulle släppas idag. #Charles08

20191122_095845.jpg

20191122_113219.jpg
 

GOTBound

Medlem
Skulle beställa den imorse kl.10, hade redan i varukorgen och inloggad. 10.00.02 las beställningen. Sa det var slut. Svårt att tro...

Jag råkade ut för exakt samma sak. Jag ringde mitt lokala Systembolag istället och de kunde beställa hem 2 flaskor (troligtvis från något av de tre Systembolag som fick tilldelning). Nu korsar jag fingrarna för att detta upplägg skall fungera denna gången också.

EK
 
Last edited:
Var först in på PK huset idag.... Tyvärr bara 2 flaskor per skalle.... Men fick tag på massa trevligt rödvin som jag inte visste skulle släppas idag. #Charles08

Jag var där med, men med cirka tio pers före mig i kön fick vi beskedet att det var slut. Darn.
Jag var i krokarna innan, men tänkte inte på att alla andra knipit köplatser utanför butiken... Kön ringlade sig längre än bort till rulltrappan vid Norrlandsgatan.
 

MTheC

Medlem
Är verkligen Sovjetkänsla med ransonering, synd att det ska vara så. Hoppas på att man kan få en riktig avreglering till stånd men känns osannolikt då sympatin för vinintresserade verkar låg.

Jag valde att istället köpa från en vinhandlare i UK till ungefär samma pris (773 SEK ink leverans för 2 lådor) istället för att köa.
 
Jag var där med, men med cirka tio pers före mig i kön fick vi beskedet att det var slut. Darn.
Jag var i krokarna innan, men tänkte inte på att alla andra knipit köplatser utanför butiken... Kön ringlade sig längre än bort till rulltrappan vid Norrlandsgatan.
När jag ramla ner vid 08:20 stod det en ensam dam längst fram i kön.

Rödvinet jag köpte lär jag sälja vidare. Gillar rödvin men inte så mycket, så om någon är intresserad kan man göra en deal :)
 

Nemo

Medlem
Är verkligen Sovjetkänsla med ransonering, synd att det ska vara så. Hoppas på att man kan få en riktig avreglering till stånd men känns osannolikt då sympatin för vinintresserade verkar låg.

Jag valde att istället köpa från en vinhandlare i UK till ungefär samma pris (773 SEK ink leverans för 2 lådor) istället för att köa.
Du menar avreglering liknande den kapitalism som Rolex använder?


Jag har haft ett litet perverst intresse att följa detta med Rolex prisutveckling och deras så kallade kösystem/väntelista. Tyvärr är det nog så att hos de flesta Rolexhandlare kommer du bara till i kön om du tidigare har en god relation med handlaren, dvs har varit kund in många år och visat att du är en köpstark kund, i vissa storstadsregioner en mycket köpstark kund. Det är dessa kunder en AD premierar. Det minskar troligen också risken att klockan flippas snabbt i ren spekulation. Enligt rykten lämnar vissa Rolexhandlare inte ut garantidokumenten förrän 6 månader efter inköp i ett försök att stävja spekulation. En ny Rolex GMT Batman i stål på Ebay ligger på cirka 200% över rekommenderat listpris hos Rolex, en Submariner kanske 30% över. En Datejust på Ebay ligger kanske 5% under listpriset. För 3 år sedan hade den tappat 30% bara du steg ut genom dörren från Rolexhandlaren. Att bli hamna på väntelistan för en sport Rolex i stål är nog i princip omöjligt för gemene man tyvärr.
 

MTheC

Medlem
Du menar avreglering liknande den kapitalism som Rolex använder?
Nej inte alls, utan den välfungerande marknad som finns i t ex UK, Tyskland, Holland och Spanien. Jag upplever att det är enkelt att beställa hem (i synnerhet om man bör i landet i fråga då leverans ofta då ingår i priset) och utbudet är avsevärt större och mer varierat än när staten bestämmer. Man behöver inte köa timmar innan för att få köpa något från det urval som staten bestämt är lämpligt att man ska få köpa. Vet att många gillar systembolaget, jag tillhör inte den skaran men är fritt fram att gilla statskontroll av delar av ekonomin. Funkar ju t ex lysande vad gäller hyresmarknaden :)
 
Toppen