Senaste nytt

Champagne passar till allt - eller?

Fast palt är ju en sorts knödel, och till knödel passar ju champis.
Fast öl passar också bra, så ideala drycken till palt kanske är Black Velvet?

Måste nog prova..... Black Valvet alltså.
Eller är risken att två positiva saker blir negativt ;)

Tyvärr har jag inte lyckats njuta av en champagne trots att jag numera även provat Dom Perignon. Jag har även fått goda tips om olika sorter här på forumet men tyvärr, jag tycker det är för surt och spruttigt. Jag har en kvar som jag skall prova på Qatar i höst och det är deras rosa champagne. Jag fick Dom Perignon till kött på MAS och det var bara så fel, inte gott alls.

Jag kommer fortsättningsvis att dricka min champagne som Mimosa och Kir Royal.

K
Tyvärr har jag inte lyckats njuta av en champagne trots att jag numera även provat Dom Perignon. Jag har även fått goda tips om olika sorter här på forumet men tyvärr, jag tycker det är för surt och spruttigt. Jag har en kvar som jag skall prova på Qatar i höst och det är deras rosa champagne. Jag fick Dom Perignon till kött på MAS och det var bara så fel, inte gott alls.

Jag kommer fortsättningsvis att dricka min champagne som Mimosa och Kir Royal.
Kan vara så att du inte fått den tillräcligt kall. 4-5 grader är en bra temp. Men det är ju oftast en hel del syra, så om det inte passar ens smaklökar blir det ju fel. Man kan ju ta i och satsa på gamla flaskor men då blir det dyrt ;-)

• Gilla
Reactions: Alf
Nog så att du inte gillar champagne helt enkelt. Känner spontant att de finare champagnerna båda är syrliga...o torra (generellt). Vill man inte ha den smaken kan man gå på billigare mousserande (gärna kortlagrat), men då har man istället druckit en cider.

Tycker champagne passar till det mesta, men nog tusan är det godare med ett glas rött till kött, ett glas vitt till fisk....och något bra mycket starkare till kaffet :p

Nog så att du inte gillar champagne helt enkelt. Känner spontant att de finare champagnerna båda är syrliga...o torra (generellt). Vill man inte ha den smaken kan man gå på billigare mousserande (gärna kortlagrat), men då har man istället druckit en cider.

Tycker champagne passar till det mesta, men nog tusan är det godare med ett glas rött till kött, ett glas vitt till fisk....och något bra mycket starkare till kaffet :p

Jo, till en riktig pepparstek kanske det är godare med exempelvis en Malbec än med Champagne - men Champagne funkar även där.... :)

Toppen