Senaste nytt

Champagne försvinner på Finnair kortdistansflyg

Tomas E

Medlem
Deras affärscase för kortdistans business byggde på två saker: Dels (i huvudsak) finska affärsmän som reste till europa över dagen, dels (i huvudsak) icke-finnar som reste lång-distans . Den första gruppen var relativt pris-okänslig, mycket lojala med den nationella bolaget, men förväntade sig hög service. För den andra gruppen fanns ofta direkt-flyg som konkurrens, så kortdistans-flyget var i sig ingen positiv faktor i valet. Där har man varit tvungen att erbjuda en "riktig" business class på kortdistans för att kompensera för bytet.
Ryktet säger att det också finns de som reser business med Finnair till europeiska destinationer för att få 40 TP/kortsträcka till BAEC och 80 TP på LHR-HEL? ;)
 

SK989

Medlem
Att champagne försvinner i business på europeiska flygningar är väl tyvärr det vanliga numer. Jag blev positivt överraskad i somras att Brussels Airlines faktiskt har champagne i business inom Europa, det har ju inte Lufthansa sedan ganska länge. I förrgår flög jag business med Austrian och det var faktiskt första gången jag flög business med dem (om nu inte gamla Tyrolean Airways var en del av Austrian typ som SAS Connect). Jag har noterat att Austrian säljer champagne i ekonomiklass (Moet&Chandon, 20 euro för en liten flaska) och tänkte att då serverar väl de detta gratis i business. Icke då. Jag frågade efter champagne varpå stewarden beklagade att de tyvärr bara erbjuder mousserande vin i business (d.v.s. gratis, jag hade fått köpa en flaska Moet&Chandon om jag velat). Kändes lite snålt.
 

ARN01

Medlem
Flyger inte heller mycket med Finnair men oavsett så öppnar det upp för att andra följer efter. Undra hur lång tid det tar innan SAS också tar bort kudde och andra serveringen i ekonomi till amerikanska östkusten??
 

RobHK

Medlem
ja, tokigheten med full middag vid midnatt rättar de till nu. På riktigt sena avgångar från Helsingfors byter man plats på "lilla" och "stora" måltiden.

Det som oroar lite är att "stora" måltiden ska utgöras av "frukost, lunch eller middag", samt att "lilla" måltiden kan bli reducerad till "ett snack". Om det skulle bli så att servering i business på ett 14 timmars flyg blir frukost som full måltid plus en halv tunnbrödsrulle kommer det inte att vara tillräcklig - alldeles oavsett tid på dagen och ev lounge-besök före avgång.

Att de skulle biffa upp frukosten ser jag som helt uteslutet. Hela projektet handlar om att spara pengar och de kommer inte att öka kostnaderna på den ena måltiden för att kompensera för att den andra blivit mindre.

Precis det jag mena, kan bli rätt tokigt om det är en snack på natten, man vaknar, får en liten frukost och sen är det 6h kvar på flygningen. När då BC biljetten kostar runt 60k SEK på sommar-perioden blir man ju lite gnällig om man får sitta hungrig i sin nya icke-fällbara kokong.
 

011430121

Medlem
I början av april var det sista gången jag kunde inmundiga Champagne på Finnairs Europalinjerna
Resan var HEL-MAN-HEL
86660959-814D-4A0D-AEF2-0EC7ED402647.jpeg
F1A55D96-AEBE-4426-835B-913A431D5202.jpeg
 

perhall

Medlem
Är väl bättre de skalar ner på frukosten vid landning i Skandinavien hem från USA, ser sällan någon vilja äta när klockan är 01.00 NY Time och man just somnat...
 

perhall

Medlem
En löjlig sak är också att ORD-DFW har noll att äta i First, lika irriterande varje gång. Bara chips och vin liksom... man brukar va ganska hungrig då..
 
Toppen