Senaste nytt

Champagne försvinner på Finnair kortdistansflyg

fcx

Medlem
Det som stör mig mest är att maten innan landning på longhaul eco till New York försvinner. Inget som slår att vara svinhungrig i immigrationskön på JFK.
Ja, det där är totalt hål i huvudet. Speciellt som alla passagerarna kommer att förvänta sig att något serveras (för vem packar en matsäck när man ska ut och flyga?)
 

Hachans

Medlem
Ja, det där är totalt hål i huvudet. Speciellt som alla passagerarna kommer att förvänta sig att något serveras (för vem packar en matsäck när man ska ut och flyga?)

Jag har gjort det på SAS för portionerna och kvaliteten på maten i Go är usel. En lounge om the go håller sig i bagagehyllan. På andra hållet något lokalt inköpt.
 

FFlash

Medlem
Det som stör mig mest är att maten innan landning på longhaul eco till New York försvinner. Inget som slår att vara svinhungrig i immigrationskön på JFK.
Och så står det på IFE skärmen ombord DOH att det är 3 serveringat vilket inte stämmer. Det är 2, och ingen 3:e mellanmål.
 

Hachans

Medlem
Och så står det på IFE skärmen ombord DOH att det är 3 serveringat vilket inte stämmer. Det är 2, och ingen 3:e mellanmål.

Finnair tappar i aktning nu får jag säga.
Man vet det är illa när till och med American Airlines står sig bättre. När vi flög (ombokat) till dem för några veckor sen var det en rejäl portion lunch, sedan en servering i mitten av flygningen av snacks och glass, sedan ett helt okej snack innan landning. Sen var ju sätet under all kritik, men maten var okej.

Det är tråkigt att man ska behöva köpa med sig snacks.
 

RobHK

Medlem
Har inget problem med att för de sena flighterna till/ifrån Asien att de minskar ner sizen på den serveringen som görs då. Har alltid tyckt det blivit lite löjligt när man ska sitta och äta en enorm 3-rätters kl 02:00 på natten. Äter helt klart hellre något på flygplatsen innan man boardar. Man ser ofta folk som helt hoppar den måltiden och fokuserar på sömn ändå, något lättare blir perfekt. Sen får dom ju gärna dra på lite mer på frukosten då flighterna blivit längre, vi får väl se hur det blir. Champagnen på de korta Europa flighterna känns ju också helt fel-placerad, bara att dra in.

Ska bli intressant, gör min första Finnair resa till sommaren, har flugit otroligt mkt mellan HKG och HEL igenom åren men nu var det längesen.
 

intuition

Medlem
Har inget problem med att för de sena flighterna till/ifrån Asien att de minskar ner sizen på den serveringen som görs då. Har alltid tyckt det blivit lite löjligt när man ska sitta och äta en enorm 3-rätters kl 02:00 på natten. Äter helt klart hellre något på flygplatsen innan man boardar. Man ser ofta folk som helt hoppar den måltiden och fokuserar på sömn ändå, något lättare blir perfekt. Sen får dom ju gärna dra på lite mer på frukosten då flighterna blivit längre, vi får väl se hur det blir. Champagnen på de korta Europa flighterna känns ju också helt fel-placerad, bara att dra in.

Ska bli intressant, gör min första Finnair resa till sommaren, har flugit otroligt mkt mellan HKG och HEL igenom åren men nu var det längesen.
ja, tokigheten med full middag vid midnatt rättar de till nu. På riktigt sena avgångar från Helsingfors byter man plats på "lilla" och "stora" måltiden.

Det som oroar lite är att "stora" måltiden ska utgöras av "frukost, lunch eller middag", samt att "lilla" måltiden kan bli reducerad till "ett snack". Om det skulle bli så att servering i business på ett 14 timmars flyg blir frukost som full måltid plus en halv tunnbrödsrulle kommer det inte att vara tillräcklig - alldeles oavsett tid på dagen och ev lounge-besök före avgång.

Att de skulle biffa upp frukosten ser jag som helt uteslutet. Hela projektet handlar om att spara pengar och de kommer inte att öka kostnaderna på den ena måltiden för att kompensera för att den andra blivit mindre.

När det gäller champagne på kortdistans så behöver man inse att Finnair flyger business class i kortdistans, med tillhörande prisbild. Det är inte som SAS som flyger "plus" med reducerad service. Att då inte lasta ett par 0,2 liters flaskor med champagne är sniket. När Finnair nu går över till att erbjuda en klass som prissätts som business men som har service-nivå av "SAS Plus" så är det antingen ett genidrag (om marknaden fortsätter att betala business priser för det) eller ett självmål (marknaden genomskådar bluffen och väljer att resa på annat sätt)
 

Homer

Medlem
När det gäller champagne på kortdistans så behöver man inse att Finnair flyger business class i kortdistans, med tillhörande prisbild. Det är inte som SAS som flyger "plus" med reducerad service. Att då inte lasta ett par 0,2 liters flaskor med champagne är sniket. När Finnair nu går över till att erbjuda en klass som prissätts som business men som har service-nivå av "SAS Plus" så är det antingen ett genidrag (om marknaden fortsätter att betala business priser för det) eller ett självmål (marknaden genomskådar bluffen och väljer att resa på annat sätt)


Precis, Finnair Business är/har varit svindyrt inom Europa.
Jmf med BA:s prissättning.
 

intuition

Medlem
En spekulation är att Finnair är på väg att avskaffa business i kortdistans, och bara tänker maximera vinsten så länge det går. När marknaden sviker för att pris/prestanda är för dåligt, kan man ganska ostraffat gå över till att bara erbjuda ekonomi.

Deras affärscase för kortdistans business byggde på två saker: Dels (i huvudsak) finska affärsmän som reste till europa över dagen, dels (i huvudsak) icke-finnar som reste lång-distans . Den första gruppen var relativt pris-okänslig, mycket lojala med den nationella bolaget, men förväntade sig hög service. För den andra gruppen fanns ofta direkt-flyg som konkurrens, så kortdistans-flyget var i sig ingen positiv faktor i valet. Där har man varit tvungen att erbjuda en "riktig" business class på kortdistans för att kompensera för bytet.

Ingen av grupperna finns riktigt kvar. Affärsresandet har minskat kraftigt och Finnairs långdistans-program är bara en skugga av fornstora dagar. Finnair har helt enkelt strukturerats om till att ha ett flygprogram mycket mer likt SAS. Så det vore inte helt otroligt om man även Finnair kommer (har kommit) fram till att bara ha en ekonomi-kabin men med olika medel försöka extrahera mer pengar, genom sätesval, väskor, mat-beställningar, osv
 

Homer

Medlem
Finnair ska dock ha credd för att de dels faktiskt är öppna med det, dels för att de säger officiellt att det är av besparingsskäl.
Absolut, man är rätt trött på att höra någon variant på "Vi genomför denna förbättring för att optimera kundernas upplevelse och säkerställa att vi är det främsta alternativet för alla miljövänliga lyxresor" när man rationaliserat bort stoppningen ur stolarna eller valt att blanda snabbkaffet med kallvatten...
 
Toppen