En spekulation är att Finnair är på väg att avskaffa business i kortdistans, och bara tänker maximera vinsten så länge det går. När marknaden sviker för att pris/prestanda är för dåligt, kan man ganska ostraffat gå över till att bara erbjuda ekonomi.
Deras affärscase för kortdistans business byggde på två saker: Dels (i huvudsak) finska affärsmän som reste till europa över dagen, dels (i huvudsak) icke-finnar som reste lång-distans . Den första gruppen var relativt pris-okänslig, mycket lojala med den nationella bolaget, men förväntade sig hög service. För den andra gruppen fanns ofta direkt-flyg som konkurrens, så kortdistans-flyget var i sig ingen positiv faktor i valet. Där har man varit tvungen att erbjuda en "riktig" business class på kortdistans för att kompensera för bytet.
Ingen av grupperna finns riktigt kvar. Affärsresandet har minskat kraftigt och Finnairs långdistans-program är bara en skugga av fornstora dagar. Finnair har helt enkelt strukturerats om till att ha ett flygprogram mycket mer likt SAS. Så det vore inte helt otroligt om man även Finnair kommer (har kommit) fram till att bara ha en ekonomi-kabin men med olika medel försöka extrahera mer pengar, genom sätesval, väskor, mat-beställningar, osv