Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

• Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

Votes: 29 16,0%

• Total voters
    181
Champagne ÄR ett mousserande vin men en typ som bara tillverkas i regionen Champagne i Frankrike och enligt en särskild tillverkningsprocess.
.
Det lustiga är att denna "region" växér lite från år till år.
I takt med att konsumtionen växer så släpper man in fler o fler närliggande producenter i klubben, och deras produkter kan då plötsligt säljas som champagne.

Detta kan vara ett missförstånd då jag har hört från en källa inom SAS att de funderar på att lägga till en, enligt uppgift, trevlig Prosecco som ett alternativ till Champagnen.
:
Som AY då. När jag sist bad om champagne i C hade de en riktigt kreativ idé till besparing:
Man frågade om jag önskade fransk eller italiensk champagne!
Funderade på att fråga om de sålde finska alt. italienska Mumintroll, om taxfreen hade finsk alt. italiensk Koskenkorva också...

Jag kan inte förstå att champagne är så viktigt. De flesta av oss kan inte känna skillnad mellan ett torrt bra mousserande vin och champagne. Förstår generellt inte den alkohol-romantik som präglar denna diskussion. Tycker personligen att det är oerhört jobbigt att behöva sitta/sova bredvid ngn som har svårt att kontrollera sitt drickande när jag vill sova på långa flygningar. Kan inte förstå varför det skall serveras stark sprit i luften överhuvudtaget. SAS flight till Bangkok är helt hopplös, har helt gått över till Turkish där personalen "koll" på gästerna. Skulle välkomna alkoholfria rader eller en diskussion om detsamma.
P.S. Jag tillhör inte nykterhetsrörelsen men däremot Munskänkarna

Det handlar nog inte så mycket om alkoholromans som att SAS tar bort en del av sin service som bidragit till att ge den en lite mer exklusiv känsla. SAS businessbiljetter är inte direkt billiga och då förväntar man sig inte att de ska snåla på servicen.

Jag håller fullt med dig om att de flesta inte känner skillnad på ett bra mousserande vin och champange. Frågan är bara om SAS ersätter champangen med ett bra dito.

Någonstans måste det ju sparas för att det ska finnas pengar till att exprementera med sånt som smartpass, fingeravtrycks scanner, irsisscanner allt annat som SAS pysslat med.

Och något måste ju betala "gratis" kaffe i Economy också.

Igen, det som alla reagerar på är att SAS säljer en Premium produkt, är dyrast eller bland dom dyraste men levererar något mediokert.

Jag kan inte förstå att champagne är så viktigt. De flesta av oss kan inte känna skillnad mellan ett torrt bra mousserande vin och champagne. Förstår generellt inte den alkohol-romantik som präglar denna diskussion. Tycker personligen att det är oerhört jobbigt att behöva sitta/sova bredvid ngn som har svårt att kontrollera sitt drickande när jag vill sova på långa flygningar. Kan inte förstå varför det skall serveras stark sprit i luften överhuvudtaget. SAS flight till Bangkok är helt hopplös, har helt gått över till Turkish där personalen "koll" på gästerna. Skulle välkomna alkoholfria rader eller en diskussion om detsamma.
P.S. Jag tillhör inte nykterhetsrörelsen men däremot Munskänkarna

Alla är olika. Vissa stör sig på barn i business/first kabiner. Andra störs av snarkare. Enligt ovan logik skulle till slut allt vara förbjudet.
Men jag håller med dig att kabinpersonalen borde säga stopp till dom som är för berusade eller skapar oro bland andra passagerare. D
Dom har befogenhet och rätt att göra så. Misstänker dock att på en SAS maskin till BKK finns det gott om personer som minsann tänker njuta av den fria baren och supa sig fulla. Det gör att kabinpersonalen kan känna att det är för mycket jobb och stor risk för aggressivt uppförande, med diversion eller handfängsel på BKK.

Är (numer) ytterst restriktiv med alkohol på flighter. Men det är klart - har jag betalt rejält så känns det ju roligare att tacka nej till Champagne än till Cava/Sect/Mousserande. Ledningen på SAS borde ta hjälp av, och lyssna på en duktig varumärkesstrateg - det här beslutet sparar väldigt lite pengar, men sänker värdet på varumärket SAS Businessclass motsvarande en kostnad som är påtaglig, men som är svår att se i nämnda Excelark för det kommande kvartalet.
DET skulle hållit mig vaken om jag hade något som helst ansvar för SAS framtid.

Gå in och kolla på SAS Facebooksida och se svaret när jag frågade hur de tänker angående Champagne. ' god dag yxskaft'

Skrev det 6 Juli på kvällen

Kan meddela att på SK flight från ARN till DUB i fredags 6/7 samt DUB till ARN den 8/7 så var de slut med champagne och de serverade mousserande istället. Personalen meddelade att det är slut på NF vilket jag sa att jag tyckte var tråkigt och de höll med.
IMG_0228.jpg

Louis Perdrier var också vad som bjöds mellan ARN och MAN 6-8 juli. Visst förtar avsaknaden av champagne en del av exklusiviteten med att flyga i C, även om inte just champagnen för min del är helt avgörande. Nu var detta min första t&r med SK i C intra-EU, men jag har hyfsat omfattande erfarenhet av LH, LX och A3. Jämfört med LX och A3 (LH kan vi lämna utanför jämförelsen...) är avsaknaden av champagne inte den enda aspekten där SK halkar efter (förutsatt att mina flighter till och från MAN är representativa för SK:s produkt).

Servicen till och från MAN var helt ok, likaså kvaliteten på maten. På en del punkter når dock SK inte riktigt ända fram. Ingen pre-flight-drink (inte ens vatten som med LX, vilket kan vara nog så trevligt i en varm kabin), ingen middagsmeny och inga middagsalternativ (det fanns en kötträtt som helt sonika ställdes fram). Något som A3 gör väldigt bra är serveringen, där man i C erbjuds en rätt åt gången och kan avnjuta dessa i sitt eget tempo. Det känns onekligen mer "premium" än att få en fullspäckad bricka med allt från förrätt till ostar och kaffekopp, och kostar förmodligen inte heller så mycket mer (i vart fall inte när antalet C-pax är så litet som det oftast är med både A3 och SK).

Toppen