Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

• Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

Votes: 29 16,0%

• Total voters
    181
Det är den näst populäraste frågan på MySasIdea, undrar de kommer följa vad konsumenterna vill, tror ni det?

Frågeformulering #1:
Vad vill du helst dricka som apperetif i C/Y kabin?
a) vatten
b) mousserande vin(alt champagne) X
c) starksprit

Frågeformulering #2:
Vill du betala för vin och starksprit ombord om biljetten blir billigare?
a) Ja, om det kostar 15-20 kronor per glas(även mousserande vin alt champagne) X
b) Nej, det får bakas in i biljettpriset
c) Jag bryr mig inte, jag åker tåg

Resultatet av denna kundundersökning visar tydligt att våra kära kunder vill gärna ha mousserande vin som alternativ och de är även beredda att betala för det. Tror man kan försvara vad som helst bara att man formar argumenteringen rätt.
;)

Har nogen proevet SWISS monkey til Africa ? Om dagen har de altid en fortraeffelig Italiensk sprudlende Spumanti (ved ikke hvorfor de ikke har med til naar man rejser hjem til Europa om natten - maaske er det blevet drukket paa dagsturen derned?). Man skal spoerge efter den da den er paa nederste hylde i vognen. Naar andre passagerer ser den gaar det ofte hypt med at faa den drukket. Et yderligere plus er, at den er paa smaa flasker, som man kan studere og glaede sig over, at der er et glas mere i flasken fremfor man havde kun havde faaet 1 glas serveret fra en stor Dom Perignon.... Desvaerre lever maden ikke helt op til vinen, og paa SWISS kan man ikke bestille seafood meal (produktet findes ikke). Det vaerste er, at jeg flere gange har maattet gaa sulten fra borde i Dar es Salaam, da maden er sluppet op lanf tid foer vi mellemlandede i Nairobi

Last edited:
Flög till DBV (Dubrovnik) i Economy Extra häromdagen och då fanns varken Champagne eller något annat ombord. Men purser tog köp-champagna från BoB-vagnen.
Tror inte det har med det nya att göra utan mer att det egentligen är en semesterdestination och att det var dåligt lastat?

Vänner... Igår flög jag ARN LHR i Biz.. Det var den 1 juli och Champagnen var utbytt mot mousserande. Visst är Champagne gott men det finns inget att klaga på då det gäller SAS mousserande alternativ. Den var riktigt god, slank ned hur lätt som helst med en härlig smak och ej för mycket bubblor.. Jag tror ni kommer kunna njuta av denna mousserande värld också...

Här är svarer från SAS Customer Care när jag skrev till de om den här förändringen att byta ut champagne till mousserande. Jag tolkat Annies kommentar i slutet av hennes mail att hon fått hantera ett antal liknande mail. Suddade bort Annies efternamn. :rolleyes:

2012-07-02 20-52-18.png

PS: Jag skrev att champagnen bör vara kvar i Business men i Economy Extra kan champagnen bytas ut mot mousserande i Europa router.

Last edited:
Jag kan inte förstå att champagne är så viktigt. De flesta av oss kan inte känna skillnad mellan ett torrt bra mousserande vin och champagne. Förstår generellt inte den alkohol-romantik som präglar denna diskussion. Tycker personligen att det är oerhört jobbigt att behöva sitta/sova bredvid ngn som har svårt att kontrollera sitt drickande när jag vill sova på långa flygningar. Kan inte förstå varför det skall serveras stark sprit i luften överhuvudtaget. SAS flight till Bangkok är helt hopplös, har helt gått över till Turkish där personalen "koll" på gästerna. Skulle välkomna alkoholfria rader eller en diskussion om detsamma.
P.S. Jag tillhör inte nykterhetsrörelsen men däremot Munskänkarna

Toppen