Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

• Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

Votes: 29 16,0%

• Total voters
    181
Precis som AHO dricker jag oftast te :) så mig rör det inte i ryggen om jag inte får skumpa på en SAS-flight, men det är ju principen det handlar om. Nu flyger jag sällan C inom Europa, men finns det något annat bolag som slutat med champagne?

Precis som AHO dricker jag oftast te :) så mig rör det inte i ryggen om jag inte får skumpa på en SAS-flight, men det är ju principen det handlar om. Nu flyger jag sällan C inom Europa, men finns det något annat bolag som slutat med champagne?

Ja just det. Principeln.
Jag bryr mig mindre om jag får Champagne eller mousserande vin. Men om flygbolaget utger sig som full service carrier(i alla fall i Business class), ska de leverera bra service och produkt.

För min del stör det mig mycket att inget europeiskt flygbolag satsatsar på kvalitet av kaffe/te på flygningar inom Europa.
Det behövs inte kosta så mycket och viktmässigt väger det mindre än en flaska Champagne(exkl. vattenvikt).

OT fråga, gillar ni kaffe/te som ni får på flygningar inom Europa/Skandinavien?

För min del stör det mig mycket att inget europeiskt flygbolag satsatsar på kvalitet av kaffe/te på flygningar inom Europa.
Det behövs inte kosta så mycket och viktmässigt väger det mindre än en flaska Champagne(exkl. vattenvikt).

Nej fy sjutton, kaffet är oftast vidrig instant coffee-blask! :(

Jag är lite av en kaffesnobb själv och köper endast nyrostade, hela bönor, så jag har kanske ovanligt höga krav.
Men jag hade verkligen blivit imponerad om jag fick handbryggt kaffe från t ex en Hario V60 serverad i F :)

Det är klart det kan vara svårt att se ett mervärde med champange (eller alkohol öht) om man flyger C intra-europe i tjänsten. Ofta ska man ju till ett möte eller kanske köra bil när man kliver av och då vill man ju inte direkt dricka alkohol...

Men det blir ju inte bättre ifall man försämrar produkten. Det är ju knappast så att de som sagt att de inte ser något mervärde i champange ser ett större mervärde i mousserande vin, så jag skulle nog hävda att SAS dragit fel slutsatser utifrån svaren den fått alt ställt en felaktig fråga.

Jag tycker också att det säger lite om standarden, även om jag inte är så förtjust i champagne och dricker överhuvudtaget int mousserande vin. Låt champagnen då vara kvar, jag blir nöjd om jag istället kan beställa trött eller vitt vin. Låt champagnedrickarna få det dom vill. Mousserande vin är lite lågprisvariant och passar bättre på Rajjan.

Nyss hemkommen från Bangkok, satt längst bak i ecconomy extra, såg till min förvåning att de började servera chamnagne till de framför mig ur en stor flaska, kors i taket...

När servicen kom fram till mig var dock flaskan slut så jag fick hålla till godo med en miniflaska billigare bubbel, tyvärr. Det var tydligen för många flaskor öppnade i Business så då gjorde de sig av med dem på det sättet.

Bästa kaffet jag druckit ombord är definitivt med A3. Skapligt (kanske rentav färskbryggt, även om det kan tyckas osannolikt) bryggkaffe och "riktig" espressomaskin. För övrigt utmärkt mat och service i C intra-EU de gånger jag flugit (enbart BRU-ATH). Gillar också att de blockerade sätena där gjorts om till bord - avlastningsytor behövs alltid!

På SK525 i lördags morse var det Champagne i C. :) Tror ingen frågade efter det i Y så jag vet inte om de skulle erbjudit annat bubbel.

SK har dock inte valt att ta bort deras annonsering att de landade 10 minuter före tidtabell (men skall man vara riktigt petig så har de ju rätt i att vi _landade_ 10 minuter före tidtabellen - att det sedan tog 10 minuter att komma till gate och av planet hade ju inte med deras annonsering att göra ;))

Sen tycker jag också att det är löjligt dyrt att flyga business class. Jag skulle gärna se en low-cost business, dvs lite bättre stol, kanske gratis mat och dryck, men nu talar vi inte hummer och champagne. Köttbullar och öl ska väl svenskar uppskatta? Priset kanske 100€ mer än vanlig economy per sträcka på short-haul, 300€ på long-haul. Typ något sådant.

Är det inte detta som (borde) kallas Economy Extra? Frånsett att det kostar närmare €300 extra jämfört med de billigare ekonomiklassbiljetterna.

Toppen