Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

  • Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

    Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

    Votes: 29 16,0%

  • Total voters
    181

Bringman

Medlem
saxat från SAS forumet på FT:

Sorry to disappoint. But straight off a flight where the " Louis Perdrier Brut Excellence" from cote d'ore was served in both C and Y+ (BRU/CPH).

I took one sip and sent it back to the shrug of the FA who said that it was the standard drop now. It is aweful! She offered a bottle of white that was room temperature and I took a G&T instead!

I searched for this wonderful wine, only to find that it can be bought in US grocery stores for $6.95 a bottle (750ml). It is interesting to see that SAS treats its premium customers with such distain.


Flott SAS, verkligen. 10,000 kronor för att flyga "business" som ni kallar det. Och det serveras mousserande som kostar knappt 50 kronor för en hel flaska.

Självmål (nummer 135?)

Pinsamt SAS!

Vinet verkar knappt säljas i Europa, hittade bara två återförsäljare på wine-searcher.com (pro), desto fler i USA.
 

agehall

Medlem
Suck, det här är en katastrof av enorm magnitud. Jag kan inte annat än hålla med om att detta blir ett stort besparingsfiasko. Det kan inte vara en stor utgift för SAS att servera champange, men den negativa PR de lär få från detta här och på FT lär ju med råge kosta dem mer.
 

Dr. Miles

Expert
Men muuu. Jag får endast typ ett par tepåsar per tekanna även i Business class och jag kallar att det ÄR besparing!
Hur mycket koststar en tepåse, och vikt?:mad::mad::mad:
 
Jag skrev på SAS FB sida och framförde mina synpunkter...se nedan och även svar ifrån SAS:

"Hörde att ni kommer ta bort champgnen i Eco extra och i Business intra Europa och ersätta den med billigt mousserande vin??!! Riktigt illa tycker jag. Både era C och Y klass biljetter är betydligt dyrare än motsvarande hos t ex. BA och LX, ändå väljer ni att nedgrader det som ni kallar för premiumprodukt. I mitt tycke är detta en försämring på er ombordprodukt i både C och Y. Vad säger ni? Vad är orsaken att ni byter bort champagne mot billigt mousserande?"

SAS svarade:

Hej Mattias! Det stämmer att vi förnyar vårt utbud av dryck som ska mera överenstämma med våra kunders efterfrågan och önskemål. Vi fortsätter att servera fria drinkar i Businessclass som gin, vodka, whiskey, cognac, liqueur. Vi erbjuder även rött, vitt vin och mousserande vin helt gratis. Vi tar bort några produkter inom Europa och ersätter dessa med nya som till exempel: Louis Perdrier Brut Excellence ( sparkling wine ). Det handlar inte om kostnadsbesparing utan om att försöka anpassa utbudet efter våra passagerares efterfrågan och önskemål. Vi fortsätter att servera champange på våra intercontinentala linjer.Jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

Jag svarade:

Ni förnyar ju inte, ni byter ut champagnen mot mousserande och det är ju märkligt att passagerarna efterfrågar det istället för champagne??!! Då borde ni ju kunna uppgradera måltiden ni serverar i business...för några år sedan tog ni t ex. bort desserten och ersatte mot en mindre chokladbit- även det en försämring. Medans t ex. BA och LX erbjuder fully flat beds i business longhaul kör ni med de gamla lie-flat beds. Nej, ledsen att säga..detta var en klar försämring i min mening och detta är inget som får mig att välja SAS och er Business class produkt...

Men självklart har jag inte fått något svar på det senaste,vilket jag heller inte väntat mig. Jag tolkar vidare SAS svar som att detta är något som "vi" passagerare efterfrågar. Nu flyger jag inte lika mycket med SAS som många utav er gör. Men bara en rak och öppen fråga: Många utav er som föredrar att bli serverad mousserande istället för champagne?
 

rob74

Medlem
Nu trycker jag på den STORA "Ogilla"-knappen!!! :mad::mad::mad:

Ska det nu sparas, så är det iaf Champagne i business och vanligt mousserande i economy som bör gälla!
Det finns riktigt bra torr cava som kan funka samt en och annan italienare också bara man bortser från de sötare.
Jag blev ju nyligen riktigt positivt överraskad då jag bjöds NF Brut Réserve i SAS business istället för den vanliga NF Brut.
Réserven var ju ett enormt lyft från den annars allt för äppliga och brödiga standardcuvéen, enligt mina smaklökar iaf...

Gör om - gör rätt & tänk om - tänk rätt fort som tusan!!! Sparka gärna en och annan Excelnisse också som inte ser bortom arket på datorskärmen...
 

Dr. Miles

Expert
Hej Randy

Jag har lagt till en omröstning om vad vi tycker om SAS beslut av att byta Champagne mot mousserande vin i Business class inom Europa.

Hoppas du har överseende med detta.
 
Toppen