Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

  • Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

    Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

    Votes: 29 16,0%

  • Total voters
    181

Roger J

Medlem
Om man nu vill se över dryckesutbudet på europaflygningar skulle jag förreslå att följande ingår i varje biljett:

-Economy Class: Kaffe, te, vatten, läsk till barn
-Economy Extra: Som ovan samt vin och öl
-Business Class: Som idag, helst med stora vinflaskor

Har aldrig förstått varför man erbjuder samma sprit och champagne i Economy Extra som i Business Class. Economy Extra ska väl vara Economy Class med lite bättre service? Låt det vara det då. Så blir det lite mer skillnad.
 

jth

Medlem
håller nog med Roger J ... Riktig Champagne bör man ha i en business class, men i Economy Extra tycker jag nog man gott kan ersätta med något bättre mousserande vin, det finns ju tex bra Cavor som närapå håller champagne-klass.
 

Palazzi

Medlem
Håller helt med Roger J. Än mer anledning att differentiera Eco Extra och Business nu när priserna sänkts för den förstnämnda.
 

Concorde

Founding Member
Om detta går igenom får vi se ett suveränt exempel på när excel-knackare får säga sitt.

"Vi sparar 600 kronor per flight genom att ta bort Champagne inom Europa".

Vad kostar det i image och varumärkes förstöring? Ser framför mig hur folk sitter på biljetter som kostar mellan 9-13,000SEK i business, redan lagom frustrerade över konstanta nedskärningar sista 8 åren, och får antingen: "Vi har inte Champagne utan mousserande vin" eller blir serverade mousserande när dom ber om Champagne och således säger till flygvärdinnan att "detta är inte champagne".

Så liten besparing för så mycket varumärkesförstöring.
 

Axelzon

Medlem
Åkte Y+ EWR-CPH 5 Juni då var det Bubbel vin på liten flaska
Åkte C CPH-PVG 9 Juni då var det Champagne på stor flaska
 

Randy Marsh

Medlem
Om detta går igenom får vi se ett suveränt exempel på när excel-knackare får säga sitt.

"Vi sparar 600 kronor per flight genom att ta bort Champagne inom Europa".

Vad kostar det i image och varumärkes förstöring? Ser framför mig hur folk sitter på biljetter som kostar mellan 9-13,000SEK i business, redan lagom frustrerade över konstanta nedskärningar sista 8 åren, och får antingen: "Vi har inte Champagne utan mousserande vin" eller blir serverade mousserande när dom ber om Champagne och således säger till flygvärdinnan att "detta är inte champagne".

Så liten besparing för så mycket varumärkesförstöring.
Exakt! Det kan ju omöjligen vara några stora pengar att spara på detta, samtidigt som det resulterar i en kraftig försämring av produktens image. Men detta är ju knappast det enda exemplet på hur kortsiktigt vissa räknenissar tänker och på vilket skrämmande stort inflytande dessa ofta har.

Än så länge är det ju bara ett rykte, så vi får vänta och se vad som händer. Även om personen som skrev inläget på Flyprat är anställd som kabinpersonal på SAS så kan ju denna ha blivit felinformerad.
 

Adam

Medlem
Tycker det är ruttet av SAS. Kvalitéstämpeln försvinner. Om jag betalar 11000 till Paris ska man väl få riktiga grejor?? Ska de börja med Statesmans Whiskey oxå? Kanske Castillo de Credos rödtjut oxå?
 
Toppen