Det är rätt enkelt, flygbolagen har en starttid och ankomsttid att förhålla sig till, sen flyger man precis så snabbt man behöver för att landa på utsatt tid. Nu har man av någon anledning valt att landa 40 minuter senare, varför vet vi ju inte men lär vara operational reasons. Kan tex ha med kriget i Ukraina att göra att man lägger på extra tid nu som ett exempel.
Det handlar alltså inte hur snabbt de kan flyga, utan hur snabbt de planerar att flyga. Av den anledningen vet de redan nu hur snabbt de planerar att flyga.
Hong Kong är ju enkelt att byta på. Innan Covid så hade man hunnit på 40 minuter om man inte släpar benen efter sig. Det finns tåg som kör en genom terminalen så man slipper gå tex. 40 minuter är dock under minimum connection time.
Det finns säkert något som fångar upp detta. Men det sitter inte personer och granskar alla biljetter som får tidsändringar. Du gör bäst i att själv höra av dig.
Att tro att flygbolaget ska flytta en avgång bara för dig och att du riskerar missa planet är lite naivt. Cathay flyger ju normalt 10.000-tals personer varje dag. Inget flygbolag ändrar om tidtabellen för att connecting pax riskerar missa ett flyg. Man låter hellre en person missa flyget än ändra flygtiden till det sämre för 300 andra resenärer. Sen finns ju aspekten att det måste finnas slottar för både start och landning samt flygsträckan i sig, det är inget flygbolagen själva bestämmer över utan man får hålla sig till det man tilldelas.