Hoppas jag inte kidnappar tråden, men nu drabbades även jag av en inställd delsträcka på en Star Alliance Award.
Jag visste så klart att det fanns en risk för detta och jag har mentalt redan räknat bort den här resan, men jag tänker att det trots allt är en ganska liten ansträngning att göra ett försök att reda ut detta.
I mitt fall har jag en bokning enbart med Lufthansa-gruppen, och jag använde nig av "Wien-tricket" för att få till en long-haul business. Nu har sträckan Wien-München ställts in. Baserat på vad jag läst i tråden här, och i andra trådar, borde jag göra så här:
1) Kontakta Lufthansa och se om de trots allt kan boka om mig, och om det går bra är nästa steg att kontakta SAS för att biljettera. I mitt fall hade en lämplig ombokning varit att skippa Wien och flyga direkt till München. Dagen före skulle fungera. Hela resan är bokad i business, men det skulle inte vara några problem att åka en sträcka i ekonomi om det underlättar att få det ombokat. Jag har tyvärr ingen status hos Lufthansa så kan inte räkna med några fördelar den vägen.
2) Om ovanstående inte fungerar, kontakta SAS och försöka få in en resa med SAS till München. Även med SAS skulle dagen före gå bra, och ekonomi är som sagt inga problem heller (finns dock inga Award-biljetter till München med SAS på berörda datum, så detta känns ganska osannolikt att få genom).
Om inget av alternativen fungerar.. bör man då vänta ett tag med att avboka hela resan för att få 2-4-1-voucherna giltighet förlängd en längre bit in på nästa år? (Det är inga använda poäng som går ut det närmsta året, men en voucher som använts i bokningen är bara giltig till årsskiftet).
Jag är ingen rättshaverist, men om Lufthansa vägrar omboka, vad tror ni om att skicka in till ARN? Jag vågar inte köpa nya biljetter själv nu och kräva någon form av ersättning, men resan är om 6+ månader och ARN säger sig ha en handläggningstid på ca 6 månader.. så skulle man få någon form av positivt utlåtande från dem i tid skulle jag nog inte vara främmande för att casha biljetter själv. Eller är det bara att lägga ner de här tankarna?
Tankar, idéer, tips?