Senaste nytt

Cancellerat flyg på bokad Star Alliance award trip med 2-4-1 - hur "söka" nu?

Jag noterar att en identisk resa går att hitta helgen efter vilket hade funkat för mig. Ska jag alltså försöka få Austrian att boka om hela resan och då även ändra flyget med LOT till veckan efter? Så kontakta SAS i detta fallet (som det står att jag ska göra) är helt menlöst? Dom har inga möjligheter att ändra hela resan längre?

Vol

SAS har fortsatt tilgang til *A award inventory og kan booke om til ledige awards for å fikse opp i scheduled changes.

Hej,

För några månader sedan passade jag på att boka en Star Alliance award till Bukarest "innan" bonussystemet byttes. Resan ska ske i April 2025.
Nu har Austrian ställt in ett av flygen vilket gjort att jag inte kommer hem förrän flera dagar senare.

I mailet / notisen jag fick står det att jag har rätt att boka om så länge jag hör av mig inom 15 dagar. Men vad faller under dessa rättigheterna? Om jag hittar egna flyg i det som tidigare kallades star alliance med platser lediga (som kan köpas för pengar), kan jag boka om till dessa eller måste jag hitta resor där det finns specifikt lediga award trips för bonuspoäng?

Och om det är det sistnämnda, hur söker jag då award trips som motsvarar det gamla systemet?

Eller är det så illa att jag måste anpassa resan efter det nya bonussystemet nu? Har försökt söka på villkoren men hittar ingen vettig info som träffar just detta fall - kan såklart ha missat...

Vol

Först och främst. Vänta och se om du blir ombokad automatiskt. Det kan ta några dagar.

Kolla sen den automatiska ombokningen i appen, det brukar dyka upp en länk med alternativ där du kan välja nya flyg. Det kan också ta några dagar men kan också ske direkt. Du kan också prata med chattboten.

Sen kan du börja ringa och härja.

Först och främst. Vänta och se om du blir ombokad automatiskt. Det kan ta några dagar.

Kolla sen den automatiska ombokningen i appen, det brukar dyka upp en länk med alternativ där du kan välja nya flyg. Det kan också ta några dagar men kan också ske direkt. Du kan också prata med chattboten.

Sen kan du börja ringa och härja.
Jag blev "ombokad" direkt, var kanske lite otydlig i mitt första inlägg men som jag skrev så har dom alltså bokat om hemresan (den med Austrian) till flera dagar senare, detta skedde direkt när flyget blev inställt - men eftersom det är flera dagar senare än då jag tänkt åka hem (planen från början var en weekend) kan jag inte ta den ombokningen.

Söker jag på Austrian hittar jag dock ett identiskt flyg hem på söndagen fast en vecka senare, vilket hade funkat fint för mig. Men då skulle det innebära att jag behöver flytta LOT (ditresa) till fredagen helgen efter också.

Vol

Är poängen du bokat med fortfarande giltiga eller har de gått ut så att du förlorar dem om du bokar av resan?

Om du kan få tillbaka poängen (och skatter, och kanske till och med Star Alliance-avgift då det är en "ofrivillig" ändring?) så är det kanske värt att överväga att bara boka av och köpa betalda biljetter istället. I april verkar det gå att hitta biljetter (från Stockholm) över en helg för ca 2000 kr per person med Austria/LOT/Air France eller under 1000 kr om du är villig att flyga Wizz. Detta innebär antagligen avsevärt mindre huvudvärk än att få alla inblandade bolag att boka om dig på ett bra sätt.

Är det inte så att Austrian är skyldiga att boka om till ett annat bolag om de ställer in ett flyg mindre än 14 dagar innan avresa

April 2025 är avsevärt längre bort än 14 dagar dock...

Sas har fortsatt möjlighet att boka Star award om platser finns. Du kan dock inte söka detta längre och får förlita dig på agenten.

Austrian som ställt in är de som är skyldiga att boka om dig med så liten påverkan som möjligt.

Finns det inga nya Awards med skyteam du kan boka istället och avboka Austrian? Det hade varit mitt första alternativ i denna situation om möjligt.

Hoppas jag inte kidnappar tråden, men nu drabbades även jag av en inställd delsträcka på en Star Alliance Award.

Jag visste så klart att det fanns en risk för detta och jag har mentalt redan räknat bort den här resan, men jag tänker att det trots allt är en ganska liten ansträngning att göra ett försök att reda ut detta.

I mitt fall har jag en bokning enbart med Lufthansa-gruppen, och jag använde nig av "Wien-tricket" för att få till en long-haul business. Nu har sträckan Wien-München ställts in. Baserat på vad jag läst i tråden här, och i andra trådar, borde jag göra så här:

1) Kontakta Lufthansa och se om de trots allt kan boka om mig, och om det går bra är nästa steg att kontakta SAS för att biljettera. I mitt fall hade en lämplig ombokning varit att skippa Wien och flyga direkt till München. Dagen före skulle fungera. Hela resan är bokad i business, men det skulle inte vara några problem att åka en sträcka i ekonomi om det underlättar att få det ombokat. Jag har tyvärr ingen status hos Lufthansa så kan inte räkna med några fördelar den vägen.

2) Om ovanstående inte fungerar, kontakta SAS och försöka få in en resa med SAS till München. Även med SAS skulle dagen före gå bra, och ekonomi är som sagt inga problem heller (finns dock inga Award-biljetter till München med SAS på berörda datum, så detta känns ganska osannolikt att få genom).

Om inget av alternativen fungerar.. bör man då vänta ett tag med att avboka hela resan för att få 2-4-1-voucherna giltighet förlängd en längre bit in på nästa år? (Det är inga använda poäng som går ut det närmsta året, men en voucher som använts i bokningen är bara giltig till årsskiftet).

Jag är ingen rättshaverist, men om Lufthansa vägrar omboka, vad tror ni om att skicka in till ARN? Jag vågar inte köpa nya biljetter själv nu och kräva någon form av ersättning, men resan är om 6+ månader och ARN säger sig ha en handläggningstid på ca 6 månader.. så skulle man få någon form av positivt utlåtande från dem i tid skulle jag nog inte vara främmande för att casha biljetter själv. Eller är det bara att lägga ner de här tankarna?

Tankar, idéer, tips?

• Gilla
Reactions: Gus
Hoppas jag inte kidnappar tråden, men nu drabbades även jag av en inställd delsträcka på en Star Alliance Award.

Jag visste så klart att det fanns en risk för detta och jag har mentalt redan räknat bort den här resan, men jag tänker att det trots allt är en ganska liten ansträngning att göra ett försök att reda ut detta.

I mitt fall har jag en bokning enbart med Lufthansa-gruppen, och jag använde nig av "Wien-tricket" för att få till en long-haul business. Nu har sträckan Wien-München ställts in. Baserat på vad jag läst i tråden här, och i andra trådar, borde jag göra så här:

1) Kontakta Lufthansa och se om de trots allt kan boka om mig, och om det går bra är nästa steg att kontakta SAS för att biljettera. I mitt fall hade en lämplig ombokning varit att skippa Wien och flyga direkt till München. Dagen före skulle fungera. Hela resan är bokad i business, men det skulle inte vara några problem att åka en sträcka i ekonomi om det underlättar att få det ombokat. Jag har tyvärr ingen status hos Lufthansa så kan inte räkna med några fördelar den vägen.

2) Om ovanstående inte fungerar, kontakta SAS och försöka få in en resa med SAS till München. Även med SAS skulle dagen före gå bra, och ekonomi är som sagt inga problem heller (finns dock inga Award-biljetter till München med SAS på berörda datum, så detta känns ganska osannolikt att få genom).

Om inget av alternativen fungerar.. bör man då vänta ett tag med att avboka hela resan för att få 2-4-1-voucherna giltighet förlängd en längre bit in på nästa år? (Det är inga använda poäng som går ut det närmsta året, men en voucher som använts i bokningen är bara giltig till årsskiftet).

Jag är ingen rättshaverist, men om Lufthansa vägrar omboka, vad tror ni om att skicka in till ARN? Jag vågar inte köpa nya biljetter själv nu och kräva någon form av ersättning, men resan är om 6+ månader och ARN säger sig ha en handläggningstid på ca 6 månader.. så skulle man få någon form av positivt utlåtande från dem i tid skulle jag nog inte vara främmande för att casha biljetter själv. Eller är det bara att lägga ner de här tankarna?

Tankar, idéer, tips?
Vänta någon dag och se om du har blivit ombokad automatiskt. Funkar inte det ombokade alternativet kan du göra som du föreslår, dvs ringa till Lufthansa och sedan till SAS.
Om resan är om 6+ månader hade jag i så fall bokat av och bokat en ny resa med SkyTeam om du inte lyckats med Star Alliance ombokningen. Att skicka till ARN och hävda din rätt är inget jag hade satsat på.

Tänkte jag kan dokumentera lite här hur det går för mig ifall andra råkar ut för samma sak. Första kontakt med Austrian idag ledde till att dom säger att bokningen är gjord via en "travel agency" och dom kan därför inte ändra något alls i bokningen.

.. Så där tog det stopp direkt iaf :)

EDIT: Jag påpekade att dom själva är ansvariga för det inställda flyget och frågade specifikt om dom bara kunde ändra den delen av resan som är gjord med Austrian till ett annat Austrian-flyg men tvärtstopp även där. Agenten menade på att resebyrån (i detta fall SAS antar jag) måste kontakta dom för att göra några ändringar överhuvudtaget i denna bokning.

Finns det något sätt man kan söka award fares nu när inte star alliancesökningen finns? Vill minnas man kunde söka med Uniteds hemsida tidigare men det verkar inte gå längre. Tänker att det kommer vara omöjligt att "hitta" ett alternativ genom att prata med SAS och be dom söka över telefon...

Vol

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen