Senaste nytt

Cancellerat flyg på bokad Star Alliance award trip med 2-4-1 - hur "söka" nu?

Jag skulle bli mycket förvånad om någon får ett annat svar än det du beskriver vid första kontakt.
När hade en liknande situation med Swiss för ett par år sedan så var detta exakt vad agenten sa när jag kontaktade dom.

Det kan vara bra att framföra att det ju är dom (och inte resebyrån) som har gjort ändringen som du ringer om.
Sen gäller det att stå på sig, be att få prata med någon som kan lösa det (agentens chef) och möter man en vägg så är det bara att lägg på och ringa igen.
I mitt fall med Swiss så lyckades jag få tag på en person som öppnade platser i I-klass och la ner segmenten på min PNR, sen ringde jag SAS och de ställde ut biljetten på nytt. det krävdes nog ett 10-tal samtal dock.

Gällande att söka platser så är det inte relevant om du försöker få Austrian att boka om dig, det ska inte spela någon roll om det finns award space eller inte.
Däremot om du tänker att det är enklare att försöka hitta ett alternativ och se om SAS kan lösa ombokningen åt dig så är det svårt att veta vilken tillgång de har till platser men om de lär ju inte ha bättre tillgång än det som finns på M&M så kanske kan det vara en fingervisning innan du i så fall ringer in?

Tänkte jag kan dokumentera lite här hur det går för mig ifall andra råkar ut för samma sak. Första kontakt med Austrian idag ledde till att dom säger att bokningen är gjord via en "travel agency" och dom kan därför inte ändra något alls i bokningen.

.. Så där tog det stopp direkt iaf :)

EDIT: Jag påpekade att dom själva är ansvariga för det inställda flyget och frågade specifikt om dom bara kunde ändra den delen av resan som är gjord med Austrian till ett annat Austrian-flyg men tvärtstopp även där. Agenten menade på att resebyrån (i detta fall SAS antar jag) måste kontakta dom för att göra några ändringar överhuvudtaget i denna bokning.

Finns det något sätt man kan söka award fares nu när inte star alliancesökningen finns? Vill minnas man kunde söka med Uniteds hemsida tidigare men det verkar inte gå längre. Tänker att det kommer vara omöjligt att "hitta" ett alternativ genom att prata med SAS och be dom söka över telefon...

Vol
Du kan ju fråga dom varför de gjorde en ändring i din bokning när de tog bort ett flyg, om de nu inte kan röra din bokning, så får du se vad de svarar då. Tror inte det kommer bita på dom, men ibland får man "ge igen" med samma mynt. Om du kan få dom att lägga in ett annat flyg utan att biljettera så ska du sen kunna kontakta SAS och de biljetterar biljetten.

Jag skulle bli mycket förvånad om någon får ett annat svar än det du beskriver vid första kontakt.
När hade en liknande situation med Swiss för ett par år sedan så var detta exakt vad agenten sa när jag kontaktade dom.

Det kan vara bra att framföra att det ju är dom (och inte resebyrån) som har gjort ändringen som du ringer om.
Sen gäller det att stå på sig, be att få prata med någon som kan lösa det (agentens chef) och möter man en vägg så är det bara att lägg på och ringa igen.
I mitt fall med Swiss så lyckades jag få tag på en person som öppnade platser i I-klass och la ner segmenten på min PNR, sen ringde jag SAS och de ställde ut biljetten på nytt. det krävdes nog ett 10-tal samtal dock.

Gällande att söka platser så är det inte relevant om du försöker få Austrian att boka om dig, det ska inte spela någon roll om det finns award space eller inte.
Däremot om du tänker att det är enklare att försöka hitta ett alternativ och se om SAS kan lösa ombokningen åt dig så är det svårt att veta vilken tillgång de har till platser men om de lär ju inte ha bättre tillgång än det som finns på M&M så kanske kan det vara en fingervisning innan du i så fall ringer in
Försökte söka på miles and more's hemsida men den säger jag måste ha tillräckligt med poäng för att ens använda deras sökning. Finns det något annat alternativ tro?
1733651489133.png

Vol

Kort update här, varit i kontakt med SAS nu och agenten jag pratade med sa rakt ut att dom inte har "access" till biljetten mer och således inte kan göra några ändringar, det är teoretiskt omöjligt. Han var tydlig med att han inte lägger någon värdering i var man har rätt till eller inte, eller vad lagar och villkor säger kring bokningen utan kunde mer konstatera att oavsett vad kan han inte komma åt biljetten att göra några som helst ändringar.

Det kändes som ett väldigt tydligt statement... Får känslan av att jag kommer få exakt samma svar om jag provar 10 olika agenter.

Vol

Kort update här, varit i kontakt med SAS nu och agenten jag pratade med sa rakt ut att dom inte har "access" till biljetten mer och således inte kan göra några ändringar, det är teoretiskt omöjligt. Han var tydlig med att han inte lägger någon värdering i var man har rätt till eller inte, eller vad lagar och villkor säger kring bokningen utan kunde mer konstatera att oavsett vad kan han inte komma åt biljetten att göra några som helst ändringar.

Det kändes som ett väldigt tydligt statement... Får känslan av att jag kommer få exakt samma svar om jag provar 10 olika agenter.

Vol
Citerar mig själv här för fortsatt dokumentation. Pratat med Austrian igen och dom hävdar återigen att SAS är de enda som kan ändra biljetten. Det intressanta tycker jag var att agenten hos Austrian säger att hon ser i sitt system att det är SAS som gjort en re-issue den 6:e december (då deras flyg cancellerades). Det motsäger ju att SAS inte "kommer åt" biljetten som agenten hos SAS sa, eftersom det är dom som re-issueat biljetten, enligt Austrian.

Vol

• Gilla
Reactions: Gus
Tror inte du kan lita på någon fullt ut (förutom den som löser det).
Men utifrån vad du skriver här tror jag mer på Austrian som säger att sas gjort reissue efter Austrians cancel.

Däremot så bör Austrian kunna lägga till ben i bokningen utan reissue, som sedan sas får utföra.

Var tydlig mot Austrian med att du inte ber de ställa ut biljetten på nytt utan endast lägga till en flight i din bokning för att SAS sedan ska kunna ställa ut biljetten på nytt.

Lycka till!

Toppen