Senaste nytt

Cancellerat flyg på bokad Star Alliance award trip med 2-4-1 - hur "söka" nu?

Volatyle

Medlem
Hej,

För några månader sedan passade jag på att boka en Star Alliance award till Bukarest "innan" bonussystemet byttes. Resan ska ske i April 2025.
Nu har Austrian ställt in ett av flygen vilket gjort att jag inte kommer hem förrän flera dagar senare.

I mailet / notisen jag fick står det att jag har rätt att boka om så länge jag hör av mig inom 15 dagar. Men vad faller under dessa rättigheterna? Om jag hittar egna flyg i det som tidigare kallades star alliance med platser lediga (som kan köpas för pengar), kan jag boka om till dessa eller måste jag hitta resor där det finns specifikt lediga award trips för bonuspoäng?

Och om det är det sistnämnda, hur söker jag då award trips som motsvarar det gamla systemet?

Eller är det så illa att jag måste anpassa resan efter det nya bonussystemet nu? Har försökt söka på villkoren men hittar ingen vettig info som träffar just detta fall - kan såklart ha missat...

Vol

Trist läge,

Kika denna tråd:

Som @palmen skrev där:
Det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga att lösa ombokning när det uppstår problem. Lättare sagt än gjort dock.

- Så summa summarum. Austrian är skyldiga att hjälpa dig.
Utrusta dig med ett gudomligt tålamod och börja telefonterrorisera Austrian.
De _kan_ hjälpa dig! Men förbered dig på timmars huvud-i-vägg-dunkande!

Trist läge,

Kika denna tråd:

Som @palmen skrev där:
Det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga att lösa ombokning när det uppstår problem. Lättare sagt än gjort dock.

- Så summa summarum. Austrian är skyldiga att hjälpa dig.
Utrusta dig med ett gudomligt tålamod och börja telefonterrorisera Austrian.
De _kan_ hjälpa dig! Men förbered dig på timmars huvud-i-vägg-dunkande!
Men det står ju i mailet att jag ska kontakta SAS för ombokning? Menar ni att jag ska ringa direkt till Austrian? Kommer dom också boka om mina LOT flyg då? Jag har ju flera olika bolag under star alliance I denna bokning.

Vol

Det bolag som har orsakat problemet (ställt in flyget) är den som är skyldig att lösa det. I detta fallet Austrian som ska kontaktas, om lösningen innebär ändring av fler segment i din bokning så är det även de som gör detta.

När de lagt in en lösning i din bokning så behöver du ringa SAS och begära att de ställer ut biljetten på nytt.

Detta är dock en övning som normalt sett kräver stort tålamod mycket envishet och timtal i telefon. Ett alternativ kan vara att avboka resan om du kan hitta någon alternativt att boka på nytt.

Jag hade ett avbokat flyg med LOT från Göteborg till Warszawa. Sedan vidare till Kuala Lumpur via Bangkok och Istanbul. LOT var inte det minsta intresserade att hjälpa mig men SAS bokade om till SAS Göteborg-Köpenhamn-Warszawa. Men SAS flyger ju dit.

Råkade ut för liknande där TK ställde in och tyvärr vägrade de hjälpa mig då det varSAS Award och de skyllde på varandra och jag fick en två dagars avkortad semester. Rätt dålig prognos efter ett par timmar i telefon/mejl, jag gav upp och bokade en ny enkel hemresa med ny voucher istället tre dagar senare, inte optimalt med här kände jag mig rätt maktlös.

Är det inte så att Austrian är skyldiga att boka om till ett annat bolag om de ställer in ett flyg mindre än 14 dagar innan avresa

Jag noterar att en identisk resa går att hitta helgen efter vilket hade funkat för mig. Ska jag alltså försöka få Austrian att boka om hela resan och då även ändra flyget med LOT till veckan efter? Så kontakta SAS i detta fallet (som det står att jag ska göra) är helt menlöst? Dom har inga möjligheter att ändra hela resan längre?

Vol

Toppen