Senaste nytt

Byta gold amex till eurobonus kan man överföra spend?

Då förstår jag inte alls hur du tänker. Om man får ta del av förmåner som kortet ger privat genom spendering som görs i tjänsten så borde man ju verkligen vara villig att betala årsavgiften? Särskilt om man har en hög spendering i tjänsten.

Jag förstår din teori, men jag hoppas du också kan förstå att det finns andra synvinklar också. Jag är villig att betala kortavgifter, men har generellt svårt för den typen av prisdifferentiering där gamla och lojala kunder betalar ett högt pris, och kunder som kommer och går + de som hotar att säga upp tjänsten får subventionerat pris. Det bygger inget vidare förtroende, och allt handlar inte om att optimera sin intjäning, ibland väger andra aspekter in också...

Jag tror nog att det är underförstått i det här forumet att för de flesta har hög spend en koppling till att man tillåts ta tjänsteutgifter via sina egna kort. Och i så fall är kortavgiften inte helt oväsentlig.
Spenderar man mycket på kortet i tjänsten så ska arbetsgivaren betala årsavgiften så blir detta en ickediskussion. :)

Då förstår jag inte alls hur du tänker. Om man får ta del av förmåner som kortet ger privat genom spendering som görs i tjänsten så borde man ju verkligen vara villig att betala årsavgiften? Särskilt om man har en hög spendering i tjänsten.

AmEx har ingen aning om hur jag genererar min spend. Normala vinstdrivande företag brukar ju vara måna om sina storkunder, men inte i det här fallet. Jag vill nog också våga påstå att en spend på runt 100kkr/månad inte är jättehög när man jämför med andra här. Vi som hänger här brukar vara rätt bra på att generera spend...

AmEx har ingen aning om hur jag genererar min spend. Normala vinstdrivande företag brukar ju vara måna om sina storkunder, men inte i det här fallet. Jag vill nog också våga påstå att en spend på runt 100kkr/månad inte är jättehög när man jämför med andra här. Vi som hänger här brukar vara rätt bra på att generera spend...
Ingen har påstått att Amex skulle ha denna information. Självklart förstår jag att trogna kunder ofta ska belönas, men just i denna fråga om årsavgiften (som för övrigt är väldigt låg om man har en så hög spendering) så tror jag att Amex agerar helt rätt.

De argument som lyfts i denna diskussion innebär också att det inte borde finnas student- och pensionärsrabatter. Eller vad tycker ni om sådana rabatter?

Ja, ja vi hamnar lite off topic i denna tråd men intressant att höra hur olika vi tänker.

Jag tror de flesta som hänger här är rätt vana att bli belönade för att vara trogna (och stora/frekventa) kunder. Varför skulle detta vara annorlunda?

Studentrabatter handlar om att vänja personer vid tjänster och produkter tidigt, så att de sedan fortsätter köpa dessa även senare i livet. Pensionärsrabatter är mer PR - det ser bra ut att göra något snällt mot pensionärer. Jag har absolut inget emot detta, men det är helt andra former av rabatter med andra motiv. Jag vill att mina leverantörer ska se mig som en trogen kund och även behandla mig som en sådan. För AmEx vore det en riktigt billig gest att bjuda på min årsavgift (eller iaf delar av den) men istället blåljuger man och säger att sådant inte förekommer alls.

Du får givetvis ha din åsikt och dina teorier, men jag håller inte alls med dig.

Tycker rent personligen att Amex har en icke existerande lojalitetsmentalitet. Innan jag gick över till EB kort las bara min MR på hög. Enda jag någonsin tyckte var värt att göra med de var att växla till EB tidsnog...

Jag tror de flesta som hänger här är rätt vana att bli belönade för att vara trogna (och stora/frekventa) kunder. Varför skulle detta vara annorlunda?

Många här är väl snarare vana vid att "lura systemet" och bli belönade utan att vara trogna eller stora kunder (statusmatcha, hitta billigaste möjliga fares som ger många TP, massor med poäng för superbilliga plus-biljetter, etc etc) ;)

Amex belöning till oss som trogna och stora kunder är ju en eller numera två st 2-4-1 vouchers. Det räcker för att behålla oss som kunder (eller, det räcker för mig åtminstone).

För de som inte når upp till den gränsen behöver de andra saker. T.ex. rabatterad årsavgift.

Men visst kunde de ha något i stil med "spend över x så får du halverad årsavgift". Lägg den över gränsen för en 2-4-1 så har de skapat ett billigt sätt att få folk att fortsätta spendera efter att de nått 2-4-1-gränsen.

Jag vill att mina leverantörer ska se mig som en trogen kund och även behandla mig som en sådan. För AmEx vore det en riktigt billig gest att bjuda på min årsavgift (eller iaf delar av den) men istället blåljuger man och säger att sådant inte förekommer alls.

Däremot håller jag helt med om att det faktum att de ljuger om att det inte skulle förekomma är helt oacceptabelt. Det känns inte speciellt seriöst.

Att dokumentera och visa på exakt vilka regler som gäller är alltid bättre. Då kan man välja att anpassa sin användning till att få de förmåner som finns, om man tycker det är värt det.

Att behöva hota med att säga upp avtalet för att få en förmån känns enbart löjligt.

Studentrabatter handlar om att vänja personer vid tjänster och produkter tidigt, så att de sedan fortsätter köpa dessa även senare i livet. Pensionärsrabatter är mer PR - det ser bra ut att göra något snällt mot pensionärer. Jag har absolut inget emot detta, men det är helt andra former av rabatter med andra motiv. Jag vill att mina leverantörer ska se mig som en trogen kund och även behandla mig som en sådan. För AmEx vore det en riktigt billig gest att bjuda på min årsavgift (eller iaf delar av den) men istället blåljuger man och säger att sådant inte förekommer alls.

Du får givetvis ha din åsikt och dina teorier, men jag håller inte alls med dig.
Skillnaden är ju att Amex redan belönar trogna och stora kunder genom 2-4-1 förmånerna som sas i inlägget ovan.

Du har bara delvis rätt vad gäller studenter och pensionärer. Främst ges rabatter till dessa grupper eftersom de har en lägre betalningsförmåga och på så sätt kan företagen prisdiskriminera mellan olika typer av kunder.

Vad gäller din årsavgift så kan du ju alltid avsluta kortet men du verkar trots allt väldigt nöjd med kortet trots att du får betala en årsavgift. ;)

Att de ljuger om att det inte förekommer lägre avgifter gillar jag inte heller!

Tja, jag funderar faktiskt på att ha kortet 3-4 månader/år. Det räcker ju för att trigga 2x2-4-1 och det är ju det enda jag får ut av det. Skulle tro att AmEx rätt kvickt skulle inse att det blir en ganska dålig affär att jag inte använder deras kort resterande del av året...

Tja, jag funderar faktiskt på att ha kortet 3-4 månader/år. Det räcker ju för att trigga 2x2-4-1 och det är ju det enda jag får ut av det. Skulle tro att AmEx rätt kvickt skulle inse att det blir en ganska dålig affär att jag inte använder deras kort resterande del av året...
Det tror jag när jag ser det ;)

Toppen