Jag tror de flesta som hänger här är rätt vana att bli belönade för att vara trogna (och stora/frekventa) kunder. Varför skulle detta vara annorlunda?
Många här är väl snarare vana vid att "lura systemet" och bli belönade
utan att vara trogna eller stora kunder (statusmatcha, hitta billigaste möjliga fares som ger många TP, massor med poäng för superbilliga plus-biljetter, etc etc)
Amex belöning till oss som trogna och stora kunder är ju en eller numera två st 2-4-1 vouchers. Det räcker för att behålla oss som kunder (eller, det räcker för mig åtminstone).
För de som inte når upp till den gränsen behöver de andra saker. T.ex. rabatterad årsavgift.
Men visst kunde de ha något i stil med "spend över x så får du halverad årsavgift". Lägg den över gränsen för en 2-4-1 så har de skapat ett
billigt sätt att få folk att fortsätta spendera efter att de nått 2-4-1-gränsen.
Jag vill att mina leverantörer ska se mig som en trogen kund och även behandla mig som en sådan. För AmEx vore det en riktigt billig gest att bjuda på min årsavgift (eller iaf delar av den) men istället blåljuger man och säger att sådant inte förekommer alls.
Däremot håller jag helt med om att det faktum att de ljuger om att det inte skulle förekomma är helt oacceptabelt. Det känns inte speciellt seriöst.
Att dokumentera och visa på exakt vilka regler som gäller är alltid bättre. Då kan man välja att anpassa sin användning till att få de förmåner som finns, om man tycker det är värt det.
Att behöva hota med att säga upp avtalet för att få en förmån känns enbart löjligt.