Senaste nytt

Businessclass.se loungen 2025

Lite köttbullar och öl i guldloungen på Arlanda innan SK85 ikväll!
IMG_9215.jpeg

Nu är det happy hours på PJ Hilton i Kuala Lumpur. Helt ok utbud och inte ”torrt”.
Stor och luftig lounge på 21a våningen.
Som Hilton medlem får man 25% rabatt på mat och dryck på hotellet. Det finns en ny bar med livemusik också.
IMG_1584.jpeg
IMG_1585.jpeg
IMG_1586.jpeg

IMG_1587.jpeg
IMG_1588.jpeg
IMG_1589.jpeg

IMG_1590.jpeg
IMG_1591.jpeg
IMG_1592.jpeg

Guldloungen förvinner DET är väl negativt, för en del.

Jag ser bara fördelar dem detta, SAS borde gjort det för massor av år sedan. Det är en skam hur de har behandlat sina fullt betalande businessclass resenärer.
Du har under lång tid använt frasen "fullt betalade business class-resenärer" när du klagar på att SAS använt det upplägg av lounger som snarast kan kallas "Lufthansa-standard" och som gällt under väldigt lång tid.

Från 1 oktober kommer det att finnas betydligt fler business class-platser på SAS-avgångar från ARN, när business återinförs i Europa. Fram tills dess har det på senare tid typiskt funnits 32 avgående platser i SAS Business per dag med avgång från ARN, eftersom det är storleken på business-kabinen i den A330 som flyger ARN-EWR, den enda long haul-rutten från ARN bortsett från vinterrutten ARN-MIA. Av dessa lär en hygglig andel ha EBG+ eller annat Sky Team Elite+ (möjligen hade en högre andel tidigare annat *A Gold), så en typisk dag har det varit kanske 10-20 avgående passagerare som flugit med en business class-avgång med SAS från Arlanda utan att komma in i guldloungen. Från dessa ska vi rimligen räkna bort några stycken som flyger på en bonusplats. Jag vet däremot inte om du tänkt dig att räkna bort ytterligare resenärer från kategori "fullt betalande", t.ex. de som köpt sina biljetter via kampanjer, eller köpt ordinarie biljetter för EB-poäng. Sedan finns det förstås de som ska vidare i business från CPH eller OSL, men de är ju trots allt Plus-resenärer från ARN.

Så av nyfikenhet, innan loungeuppdelningen försvinner: kan du förklara för oss varför du år ut och år in har haft ett så stort engagemang för kanske 5-10-15 SAS-resenärer per dag från ARN? För mig är det faktiskt lite svårt att förstå, när Lufthansa-gruppen kommer undan med samma upplägg för ett betydligt större antal passagerare.

Och berätta gärna varför tycker du att SAS borde differentiera avseende lounge access m.m. mellan olika resenärer som flyger i samma kabinklass, eftersom jag får intrycket att du förespråkar att "fullt betalade" ska få annan behandling än övriga i business.

Toppen