Senaste nytt

Businessclass.se loungen 2025

BKK Miracle loungen vid G gates blir det om man reser med Vietnam Airlines.
20250929_122811.jpg
 
Last edited:
Du har under lång tid använt frasen "fullt betalade business class-resenärer" när du klagar på att SAS använt det upplägg av lounger som snarast kan kallas "Lufthansa-standard" och som gällt under väldigt lång tid.

Från 1 oktober kommer det att finnas betydligt fler business class-platser på SAS-avgångar från ARN, när business återinförs i Europa. Fram tills dess har det på senare tid typiskt funnits 32 avgående platser i SAS Business per dag med avgång från ARN, eftersom det är storleken på business-kabinen i den A330 som flyger ARN-EWR, den enda long haul-rutten från ARN bortsett från vinterrutten ARN-MIA. Av dessa lär en hygglig andel ha EBG+ eller annat Sky Team Elite+ (möjligen hade en högre andel tidigare annat *A Gold), så en typisk dag har det varit kanske 10-20 avgående passagerare som flugit med en business class-avgång med SAS från Arlanda utan att komma in i guldloungen. Från dessa ska vi rimligen räkna bort några stycken som flyger på en bonusplats. Jag vet däremot inte om du tänkt dig att räkna bort ytterligare resenärer från kategori "fullt betalande", t.ex. de som köpt sina biljetter via kampanjer, eller köpt ordinarie biljetter för EB-poäng. Sedan finns det förstås de som ska vidare i business från CPH eller OSL, men de är ju trots allt Plus-resenärer från ARN.

Så av nyfikenhet, innan loungeuppdelningen försvinner: kan du förklara för oss varför du år ut och år in har haft ett så stort engagemang för kanske 5-10-15 SAS-resenärer per dag från ARN? För mig är det faktiskt lite svårt att förstå, när Lufthansa-gruppen kommer undan med samma upplägg för ett betydligt större antal passagerare.

Och berätta gärna varför tycker du att SAS borde differentiera avseende lounge access m.m. mellan olika resenärer som flyger i samma kabinklass, eftersom jag får intrycket att du förespråkar att "fullt betalade" ska få annan behandling än övriga i business.
Att Lufthansa också behandlar sin business class resenärer på ett styvmoderligt sätt betyder inte att det är "rätt" för det.

Bubbel i Loungen är en mänsklig rättighet för fullt betalade business class resenärer!


Det är ett känsligt ämne att öppna dörrarna till Gold för dessa, insiders känner sig mycket hotade och kränkta vad som man kan läsa sig till här. Nästan som man hade kunnat tänkt sig pins på kavajslagen "rör inte min guldlounge".

Men den 1 oktober sker det, slutet på apartheid i loungen, free the business class traveler!
 
Bubbel i Loungen är en mänsklig rättighet för fullt betalade business class resenärer!
Har SAS inte haft bubbel i Business loungen?
Starkspriten vet jag att saknas, men annars är loungerna (iaf ARN) likvärda till bjudningen. Gold har sedan vilstolar och telefonrum/minikontor.
 
Har SAS inte haft bubbel i Business loungen?
Starkspriten vet jag att saknas, men annars är loungerna (iaf ARN) likvärda till bjudningen. Gold har sedan vilstolar och telefonrum/minikontor.
Aldrig bubbel när jag varit där, två kranvin och öl.

Det har typ nästan aldrig rapporterats från "business" loungen så det har inte gått att göra någon komparativ studie och nu är det för sent. Det är inte helt omöjligt att de redan idag har harmoniserat utbudet så de slipper göra allt i övermorgon.


GULD RIP
 
I guldloungen på ARN finns bara sparkling wine inte champagne ! Bygge pågår att göra vänstra sidan till en plats för den som behöver jobba och till höger mer för mat och att man ska hänvisa barnfamiljer dit. Berättade man för mig idag och visade mig bygget som pågick. På onsdag öppnas dörren - som var öppen under pandemin senast.
 
Toppen