Senaste nytt

Businessclass.se loungen 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hälsningar från FRA FCT med @Kricka där vi träffade på @simon_says91 det blev både frukost och lunch innan resan går vidare till LCY
IMG_7213.jpeg

IMG_7214.jpeg

Lufthansa Senator lounge A Frankfurt. Så här skulle alla lounger vara. På väg till Arlanda. Sista dagen med SAS i Star Alliance. Får lite SAS-feelings här i loungen. ☀️

Jag gick med i SAS Euro Bonus och Star Alliance augusti 1992. Ganska precis 32 år. Många resor har det blivit. Hur många loungebesök och vinglas det blivit törs jag inte tänka på. Varit kroniskt lojal mot alliansen. Ett par charterresor tidigt till Grekland med Scanair (DC8!) är väl allt. Men Scanair var ju ett dotterbolag till SAS.

En riktigt sorglig dag. Ett av de fem grundarbolagen till Star Alliance lämnar. En kombination av en omöjlig ägarstruktur och svagt ledarskap ledde till slut fram till det oundvikliga. Lösningen att hela tiden pumpa in nytt kapital var dessvärre helt fel väg att gå.

Jag har alltid gillat SAS och gör fortfarande. Det är något hederligt och rejält med detta bolag. Bonusprogrammet är också det väldigt bra. Tycker möjligheten till awardresor nästan alltid varit ganska bra. Likaså hemsidan och appen är bra och betydligt bättre än konkurrenternas. Visst finns det brister med SAS men inget värt att nämna just denna dag.

SAS kommer finnas kvar. Vad som återstår för svensk del när de nya ägarna inkl danska staten tar över återstår att se. Att det blir som vanligt är ju bara dumt att tro. Dom nya ägarna vill ha maximal utdelning på sitt kapital. Frösundavik är en skalp som danskarna inte kommer låta bli att ta. Dom har längtat i åratal att få ta hem den troféen. Oavsett kostnad. Och i Sverige finns det politiker som alltid applåderar vid neddragningar inom flygsektorn.

Kommer att sakna kombinationen SAS Eurobonus och Star Alliance. Denna allians är bäst tycker jag utan att tveka. Som tur är finns Star Alliance kvar även imorgon. Skål för det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen