Senaste nytt

Business travel - post Covid

Gweilo_2

Medlem
Det vore intressant att höra hur ni ser på affärsresande i takt med att världen öppnar upp igen. När kommer vi tillbaka till pre-Covid tror ni ?

Firman jag jobbar för, global aktör +100K anställda, har fortfarande fulla restriktioner för resor, medges endast i krisande undantagsfall. Inga nyheter om när det släpper igen, men helt klart är att ledningen fått upp ögonen för besparingspotentialen.

Jag tror att det tar ett par år efter det att smittan lagt sig innan vi är tillbaks pre-Covid - det blir en dragkamp mellan "beancounters" och människors behov av att träffas IRL
 

MrRob

Medlem
Jag tror aldrig att affärsflyget kommer att bli detsamma som innan. Nya sätt för att arbeta har växt fram de senaste 18 månaderna som kommer att ändra hela kartan. Fler ges möjlighet att jobba hemifrån helt eller delvis, flera möten och kontakter kommer att knytas eller bibehållas genom t.ex.Teams eller över telefon.

Men givetvis kommer det att bli ett uppsving i takt med att världen öppnar upp sig.
 

Hachans

Medlem
Jag tror att saker som kan klaras av på en halvtimme via Zoom kommer fortsätta att göra det. Det har med handen på hjärtat varit ganska mycket okynnesresande för ett snabbmöte över dagen tror jag.

Däremot tror jag inte att nedgången blir så stor eller omvälvande som många tror, många vill ha tillbaka de snabba personliga mötena och avstämningarna på sina arbetsplatser. Och fysiska konferenser och andra event skriker folk efter just nu - åtminstone om man ska döma utvärderingarna på de arrangemang jag gjort och varit med på. Man ska också ha i åtanker att det är mycket affärer som odlas genom långa relationer över tid, och det är inte många nya personer jag träffat över Zoom de här 1,5 åren som jag känner jag kan ringa om jag undrar eller har en dum fråga. Hade jag träffat dem personligen, utan att egentligen ha ett ärende med dem på t.ex. arrangemang där vi båda deltar så hade det varit en annan grej.

Dock tror jag det kan bli mer vanligt hemarbete istället för att åka till kontoret. Personligen skulle jag nog kunna jobba hemma, om resandet är som förut. Och många företag ser ju också potential i det när de kan klämma in 40% extra anställda på samma yta om de tvingar folk jobbar hemma två dagar i veckan på schema. Men jag är osäker på vad det gör med produktiviteten, jag är inte helt övertygad om att det är bra i alla branscher och positioner.
 

JacobGBG

Medlem
Upplever det som att pandemin har utkristalliserat vad som är kritiskt att utföra face-to-face kontra vad man kan klara av via ett Teams-möte.

För mig som sysslar med leverantörs- och artikelkvalificering så har det gått hyffsat att hålla igång det som redan funkar, men det som tidigare gnisslat har lidit än värre de senaste 18 mån. Speciellt när det gäller varor/tjänster från Asien. De kulturella skillnaderna blir speciellt tydliga mot denna del av världen där ett "yes, no problem" sagt via telekonferens kan vara vatten värt samtidigt som ett handslag med samma individ kan väga tyngre än alla avtal och kontrakt man hitta på.

Mitt team står nu med en oerhörd backlog av resor som skulle behöva utföras och misstänker att intjäningsåret 2021-2022 kommer bli mitt snabbast EB gold någonsin.
 

bvs

Medlem
Jobbar också på ett globalt 100k+ företag, resandet är helt on hold och jag ser inte att jag kommer flyga någonstans i tjänsten förens tidigast någon gång nästa år. Kontoren har varit helt stängda och det är förbjudet med kundmöten generellt även om de sitter i samma stad. När jag pratar med kollegor från mitt förra jobb (liknande bolag) så är det samma sak där. Båda är inom IT.

Det jag saknar mest är konferenser och initiala möten med nya kontakter, det mesta annat kan enkelt hanteras på distans. Till skillnad från många här :) ser jag inte jobbresor som någon lyx och njuter inte direkt av själva resandet (semester är en helt annan sak) men saknar en del av jobbet man kunde göra när man väl var på plats. De flesta av mina kunder (som inte redan jobbade remote) kommer ändra till flexible eller fully remote så kommer nog aldrig att gå tillbaka till att samla hela team i samma rum utan det kommer alltid varit personer som är med i möten via video.
 

Bankiren

Medlem
Inom bank ser jag inga större resemöjligheter framöver. Vissa personer med kundkontakt lär säkerligen göra en del resor, men jag tror samtidigt att många kunder lär föredra den digitala världen. Framför allt framöver när allt fler kombinerar kontor och hemmaarbete. Resan från sängen till hemmakontoret samlar man inga EB-poäng på, dessvärre. Om man inte shoppar något via EB-shoppen förstås. :D
 

LarsCph

Medlem
Samme her - noget mindre end 100k+ - men stadig globalt IT firma med HQ i USA. Fuldstændig rejseforbud siden Marts 2020, dog er der nu åbnet op for at man med case-by-case godkendelse kan besøge lokale kunder (samme land, i bilafstand). Der er åbnet på kontoret i København igen for de som frivilligt/opt-in ønsker at være på kontoret i cirka 4 uger nu. Ellers har vi arbejdet hjemme fuld tid siden Marts 2020.

Der har været masser af arbejde og aktivitet, men jeg er meget glad for at være tilbage på kontoret. Jeg har det overordnede ansvar for 3 tekniske konsulent teams som er placeret globalt i EU, US og Filippinerne og hvor meget kan klares via Zoom/Skype er det også tydeligt at muligheden for de personlige møder mangler, både internt og ved relevante kundeprojekter. Heldigvis anerkendes dette også af topledelsen så jeg er fortrøstningsfuld i forhold til at kunne rejse igen i tjensten også fremover når verden åbner op.
 

Osten

Medlem
Även jag arbetar på ett bolag i Size 100k+. Fortfarande "Travel Freeze" på bolaget sedan Mars 2020. Vi gick från cirka 10.000 på resande fot varje dag (kunde vara klient besök 20 minuter bort, men räknades ändå i statistiken) till cirka 50 stycken på resande fot dagligen. Då jag numera är stationerad i Paris så är det en lite annan syn på kontoret, redan föregående vecka gick vi från 100% hemmakontor till 80% det vill säga vi måste vara på kontoret minst en dag i veckan. Så jag misstänker att även resandet kommer ta fart igen under Q4.

Min syn på hemmakontoret har alltid varit positivt men i och med de senaste 18 månaderna av hemmakontor har jag upplevet en otrolig ineffektivitet i just det som jag arbetar med. Mitt arbete kräver otroligt mycket kommunikation med andra människor. Ett case som onsite brukar ta cirka 2 veckor att genomföra tar nu remote närmare 5-6 veckor. Tidigare onsite har de varit enkelt att bara ställa en fråga till någon face-to-face på kontoret och få svar inom sekunder, (det gör det svårt för personen att inte svara när jag faktiskt är face-to-face :)). Vid remote arbete kan samma fråga ställas och har jag tur få svar inom sekunder via diverse chatprogram eller email, har jag otur prioriterar personen något annat och svaret tar betydligt längre tid. Minuter/dagar/timmar.
 
Toppen