Senaste nytt

Business till Hong Kong, vilket bolag väljer ni?

Jag är redan på punkt 4. Priser skiljer inte nämnvärt och flygtider ser bra ut på alla med mindre skillnader bara. Så det jag egentligen ville ha svar på är kanske från nån som rest med en eller ett par av dessa bolag till HK, eller menar du att de har olika maskiner till samma destination? Och oavsett om det är olika maskiner kanske man kan ha en uppfattning om att Zurich eller Istanbul har bättre lounger än Munchen/Frankfurt/Köpenhamn. Eller om ens egna erfarenheter på respektive bolag i business har varit bra/dåligt.

Jag hade kört på Swiss för att prova deras lounge i Zürich och ett nytt flyg. Har du möjlighet kan du bjuda på en First biljett och testa det ena eller båda vägarna :)

Turkish hade jag skippat pga av två medellånga flighter typ :)

Har själv kartlagt denna rutt med *A. Har dock själv bara flugit SAS i C. Men kan kanske bidra med ytterligare info. Reser du ensam så känns spontant SAS som det trevligaste valet då du kan knipa ett enkelsäte. På Swiss krävs väl högre status för att kunna välja dessa? Turkish flyger fn B777 vilket innebär den gamla businesskabinen. Lufthansa kör A380 från MUC och 747-8 från FRA. Tidsmässigt avgår alla sen kväll och landar på eftermiddagen/kväll. SAS ankommer tidigast, runt kl15. Väljer du Turkish så får du ett stopp i IST mitt i natten (lokal tid) då den flighten avgår 02:00.

Reser med en kollega. Och reser i jobbet.
Har bara kört Lufthansa från MUC så har åkt A380 då antagligen. Men gillade inte inredningen, kändes alldeles för öppet gentemot SAS som jag rest med regelbundet där man mer har lite privat avskildhet. Tycker stor fördel med SAS business vs plus är just egen private space.

lounger i ZRH lär bli tajt då de flesta anslutningarna är under timmen. Såklart kan du ju välja en annan flygning men att lägga över 3h i ZRH vet jag inte om det är värt.

Jag skulle valt SAS. Bra öl, bra tider och bra businessprodukt!

Turkish hade jag valt bort främst pga lång restid

lounger i ZRH lär bli tajt då de flesta anslutningarna är under timmen. Såklart kan du ju välja en annan flygning men att lägga över 3h i ZRH vet jag inte om det är värt.

Jag skulle valt SAS. Bra öl, bra tider och bra businessprodukt!

Turkish hade jag valt bort främst pga lång restid
Den jag tittat på har 6 timmar i Zurich ;)

I Business hade jag tagit Cathay

På tal om detta ser jag att Swiss använder sig av Cathay på en del flygningar från Hong Kong till Zurich. Men att alla dessa verkar fullbokade trots att det bara skiljer 20 min mellan Cathay och Swiss egna plan, så har två frågor.

Är Cathay så mycket bättre så det blir slutbokat fortast, eller är det annan anledning?
Vad händer med EB-poäng om det är bokat via Swiss men trafikeras av Cathay?

På tal om detta ser jag att Swiss använder sig av Cathay på en del flygningar från Hong Kong till Zurich. Men att alla dessa verkar fullbokade trots att det bara skiljer 20 min mellan Cathay och Swiss egna plan, så har två frågor.

Är Cathay så mycket bättre så det blir slutbokat fortast, eller är det annan anledning?
Vad händer med EB-poäng om det är bokat via Swiss men trafikeras av Cathay?

Det borde vara code share, så det ska du akta dig för om du vill ha poäng till Star Alliance. Sedan släpper de kanske inte codeshare-platser på sträckan HKG-ZRH utan enbart om man ansluter med andra bolag till Hong Kong, för vidare resa mot Europa. Någon som har Expertflyerkonto kan kanske kolla.

Toppen