Senaste nytt

Business London - Stockholm

Valet på denna sträcka är självklart, British Airways. Priset är kanske någon hundralapp dyrare än SAS Plus men ibland billigare. Med BA business får bättre du,
- bättre lounge, både på ARN och LHR
- mittstolen garanterat tom, guld värt
- en tre rätters meny med varmrätt. Överlag bra mat.
- tillhörande drycker med champagne
- inget knussel när det gäller servering av dryck, fylls på i rask takt

Sedan tycker jag inte att BA intjäningsprogram med Avioser är så mycket att hänga i julgranen. Men gå med om du gör fler resor eller använd annat bonusprogram inom One Word alliansen.

Just på denna sträcka är det så mycket bättre med BA än SAS Plus som är en lågprisvariant av business men ändå till samma pris som andra bolag säljer en anständig business klass för inom Europa.
 
Sedan tycker jag inte att BA intjäningsprogram med Avioser är så mycket att hänga i julgranen. Men gå med om du gör fler resor eller använd annat bonusprogram inom One Word alliansen.
Hvorfor mener du at opptjening av Avios ikke er noe bra? Jeg flydde til Singapore i sommer fra OSL-LHR-SIN og betalte 5800 nok t/r. Jeg er BA gull og tjente 22.000 Avios på nest billigste Avios økonomi klasse. Da kan jeg nesten reise 2 ganger t/r OSL-LHR med disse poengene.

Barna og kona som ikke har status tjente 5600 Avios på samme turen. Det vil si at et gullmedlem på BA tjener 4 ganger så mange Avios.

Hvor mange Eurobonuspoeng tjener et gullmedlem på SAS til HKG fra OSL-CPH-HKG på nest laveste opptjeningsnivå? Kan man da fly 2 t/r OSL-CPH med disse poengene?
 
Hvorfor mener du at opptjening av Avios ikke er noe bra? Jeg flydde til Singapore i sommer fra OSL-LHR-SIN og betalte 5800 nok t/r. Jeg er BA gull og tjente 22.000 Avios på nest billigste Avios økonomi klasse. Da kan jeg nesten reise 2 ganger t/r OSL-LHR med disse poengene.

Barna og kona som ikke har status tjente 5600 Avios på samme turen. Det vil si at et gullmedlem på BA tjener 4 ganger så mange Avios.

Hvor mange Eurobonuspoeng tjener et gullmedlem på SAS til HKG fra OSL-CPH-HKG på nest laveste opptjeningsnivå? Kan man da fly 2 t/r OSL-CPH med disse poengene?

Jag uttryckte mej lite för generellt. Upptjäningen är inte så dålig och man kommer lätt upp i status.

Min kritik är mest emot att det är så himla svårt att nyttja poängen. Själv har jag haft svårt att hitta resor till de platser jag sökt, kan vara USA. Hade för något år sedan en 2-4-1 voucher som aldrig kunde nyttjas. När jag äntligen hittade två platser och sedan skulle applicera vouchern fanns inte platserna. Funkade inte heller om man ringde kundtjänsten.

De gånger jag lyckats med bokningar med BA på långlinjer har det varit via mitt American Airlines konto.

Detta är min personliga erfarenhet, därför gillar jag inte BA intjäningsprogram. Detta är lite OT, det hela handlade om att jag gillar BA business inom Europa.
 
Valet på denna sträcka är självklart, British Airways. Priset är kanske någon hundralapp dyrare än SAS Plus men ibland billigare. Med BA business får bättre du,
- bättre lounge, både på ARN och LHR
- mittstolen garanterat tom, guld värt
- en tre rätters meny med varmrätt. Överlag bra mat.
- tillhörande drycker med champagne
- inget knussel när det gäller servering av dryck, fylls på i rask takt

Sedan tycker jag inte att BA intjäningsprogram med Avioser är så mycket att hänga i julgranen. Men gå med om du gör fler resor eller använd annat bonusprogram inom One Word alliansen.

Just på denna sträcka är det så mycket bättre med BA än SAS Plus som är en lågprisvariant av business men ändå till samma pris som andra bolag säljer en anständig business klass för inom Europa.
More or less precis vad jag tänkte skriva. Bra inlägg @Alf!
Edit: med undantag för den lilla delen om BAEC.
 
Jag uttryckte mej lite för generellt. Upptjäningen är inte så dålig och man kommer lätt upp i status.

Min kritik är mest emot att det är så himla svårt att nyttja poängen. Själv har jag haft svårt att hitta resor till de platser jag sökt, kan vara USA. Hade för något år sedan en 2-4-1 voucher som aldrig kunde nyttjas. När jag äntligen hittade två platser och sedan skulle applicera vouchern fanns inte platserna. Funkade inte heller om man ringde kundtjänsten.

De gånger jag lyckats med bokningar med BA på långlinjer har det varit via mitt American Airlines konto.

Detta är min personliga erfarenhet, därför gillar jag inte BA intjäningsprogram. Detta är lite OT, det hela handlade om att jag gillar BA business inom Europa.
BA har vel ca 8 fly hver dag fra LHR til JFK og de garanterer alltid 2 reward seter per fly i C. Jeg har vel oppgradert ca 10 ganger til C med Avios fra WTP uten problemer med å finne ledige reward seter. Til vestkysten er det vanskeligere.

Og så har BA gullmedlemmer ekstra reward seter tilgjengelig da vi også kan booke i V klasse mener jeg. F. eks OSL-LHR er lett å oppgradere til C.

En siste ting, er man gullmedlem så har BA noe de kaller Gold Priority Reward. Da betaler du dobbel Avios minst 30 dager før avreise og da åpner BA opp et revenue sete til avios så lenge det er ledig plass på flyet.
 
Jag har flygit jorden runt med 6 stycken flighter i First för 75k Eurobonus-poäng och ca 4000 kronor i skatter. Vad skulle det kosta dig i antal avios att göra 6 flighter i First? Betydligt mer än 75k om det ska ta dig jorden runt då de prissätter sina awards per segment och inte som Eurobonus där du får 8 segment på en award-resa.

Går det att göra en jorden runt fortfarande med så få poäng med Eurobonus (med 2-4-1)?
 
Toppen